Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBlodgivning - påverkan på tider
You need to log in to create posts and topics.

Jag har känt mig trött efter blodgivning i minst ett par dagar efteråt och på löppassen känt mig långsammare än vanligt ca en vecka efteråt. Min pojkvän brukar däremot inte känna av blodgivning alls så det stämmer helt klart att det är individuellt.

Om jag har lämnat blod så tävlar jag inte nån "viktig" tävling inom en månad. Men att träna dagen efter blodgivning är helt ok. Jag har aldrig känt mej trött efter blodgivning.

Men att tävla direkt efter, som sagt, skulle vara svårt, åtminstone rent men

Det tar minst 3-4 veckor innan kroppen återbildat de röda blodkroppar du givit. Kan ta upp till 3 månader, men man underlättar om man äter järntillskott efteråt. Dock kommer du säkert känna dig piggare snabbare än så. Det är därför man inte får ge blod me

Jag sprang en gång samma kväll som jag gav blod bara för att känna hur det skulle kännas, det gick ganska bra men för en given ansträngning hade jag ca 10 slag högre puls. Jag joggade ganska lätt i ett tempo som brukar betyda 150 i puls ungefär och jag ka

Om man får spekulera, så kan man väl tänka sig att det funkar rätt bra tills man börjar närma sig tröskelpuls. Eller man kanske skall se det som att tröskelpulsen får en rejäl sänkning genom blodminskningen?

Snarare det sistnämnda tror jag eftersom syretransporten måste lida lite av att ha tappat röda blodkroppar. Men hjärtat får nog också jobba lite hårdare pga plasmaförlusten som kan ta ett dygn att ersätta ungefär. Blir väl lite som att springa med en mind

Gav, för några minuter sedan, blod för första gången. Det skall bli spännande att se hur det går med cyklingen hem...

Väntar tills imorgon med att träna löpning men det skall bli intressant att se om det blivit någon skillnad.

Märker man skillnad eller

En sak som jag har märkt, mycket tack vare funbeat, är ett samband mellan blodgivning och förkylning (eftersom jag loggar bådadera i kalendern). Jag blir ofta förkyld strax efter en blodgivning.

Perioder med förkylning har ju en negativ effekt på kondit

Det är en slump att Du blir förkyld kort efter en givning.

Immunförsvaret är betydligt mer komplext än några vita blodkroppar som lämnas i en blodgivning.

Lymfopoesen, bildningen av lymfocyter, som verkar vid virusinfektioner, pågår hela tiden i benmä

känner mig lite lurad... märker absolut ingen skillnad efter mitt första blodgiveri. Det enda som hände var att direkt efter givningen ökade mitt blodtryck från 75/104 till 75/117 och vilopulsen ökade från 49 till 59, ingen yrsel inga svimmningar ingentin