Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBorde jag börja gymma?
You need to log in to create posts and topics.

12

Springer numera ca 6 timmar i veckan, har varit skadefri över ett år nu (förutom infektioner, lite motsträviga benhinnor, en vadbristning och sådant trams) så jag har väl inget att klaga på egentligen.

Tanken var att försöka öka träningsmängden lite till

Tack Fredrik! Visst det var många år sedanjag tränade inomhus. Stog faktiskt på ett löpband i Uleåborg när det var -25 ute, men ja... det var aptrist.

Vänta... du säger inte detta bara för att du vill kunna slå mig på Lindingö???

Fram tills dess så går det utmärkt att träna ute. Det enda jag tränar inomhus är bålen.

Svar ja - om du vill maximera resultatet av din löpträning och minimera skadorna.

Marathon.se har (som vanligt) en bra artikel om ämnet. http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=388309

Lite snabbhetsträning inom löpning kanske är en möjlighet om du vill bli snabbare löpare. Kvalitetspass med intervaller tex. Du kanske skall byta några "vanliga" löppass mot intervallpass, fartlek eller backe eller... eller....

Ja.. blev väl inte klokare direkt

"Det är också viktigt att man lägger styrketräningen så att den inte påverkar uthållighetsträningen negativt. Är man för trött under löpträningen för att man styrketränat för hårt så kommer man inte få optimala resultat.

Leif, har du sett hur jag tränar idag?

Man kan lägga in båda alternativen. Testa vad som känns rätt för dig.

T.ex. ett dedicerat styrkepass 1 ggr/vecka 60-90 min där man kör igenom ett relativt komplett program från ben, bål, rygg, bröst och armar. För mig är det inte läge att kombinera det m

Vill du bli bättre på att springa, så ska du försöka springa mer 😉

Vill du stärka dina löpmuskler rekommenderar jag att du tar kontakt med någon som kan lägga upp ett enklare program för just detta. För mig har saker som excentriska benböj/benspark (ett

Styrketräning, absolut! Löpstyrketräning! För att förebygga skador - konditionen (hjärt-lung-systemet, etc) utvecklas mycket snabbare än musklerna i den kropp som skall bära fram det förfinade hjärt-lung-systemet. När du orkar springa så fort/mycket/långt

12