Quote from Guest on 31 July 2013, 12:47För en tid sedan skrev jag inlägget "Nybörjare för fjärde året i rad" där jag frågade om det är klokt att springa lite varje dag istället för längre och mer sällan. Inspirerad av era svar tog jag ett par vilodagar och upptäckte till min glädje att jag eft
För en tid sedan skrev jag inlägget "Nybörjare för fjärde året i rad" där jag frågade om det är klokt att springa lite varje dag istället för längre och mer sällan. Inspirerad av era svar tog jag ett par vilodagar och upptäckte till min glädje att jag eft
Quote from Ulrika Ekelund on 31 July 2013, 12:57För mycket vetenskap och för lite glädje.
Skit i runkeeper och spring som du känner för.
Förutom intervallpassen så brukar jag inte bestämma i förväg hur långt eller fort jag ska springa, utan bestämmer mig när jag har kommit en bit. Ibland blir det 7 km,
För mycket vetenskap och för lite glädje.
Skit i runkeeper och spring som du känner för.
Förutom intervallpassen så brukar jag inte bestämma i förväg hur långt eller fort jag ska springa, utan bestämmer mig när jag har kommit en bit. Ibland blir det 7 km,
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 13:09Om man främst är intresserad av den hastighet man håller, så är GPS ett ganska dåligt hjälpmedel. Övriga fördelar hos GPS brukar överväga, men just för momentan hastighetsvisning är en gammal hederlig fotpod med accelerometrar bättre.
Den behöver kalibre
Om man främst är intresserad av den hastighet man håller, så är GPS ett ganska dåligt hjälpmedel. Övriga fördelar hos GPS brukar överväga, men just för momentan hastighetsvisning är en gammal hederlig fotpod med accelerometrar bättre.
Den behöver kalibre
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 13:12Jag håller med. Gå på känslan. Känns det som ett lugnt tempo i 6.14-fart, så är det ett bra tempo för dig. På något sätt löser det sig automatiskt att man anpassar farten efter distansen.
Ska jag springa 8 km brukar mitt lugna tempo hamna runt 5.30 per
Jag håller med. Gå på känslan. Känns det som ett lugnt tempo i 6.14-fart, så är det ett bra tempo för dig. På något sätt löser det sig automatiskt att man anpassar farten efter distansen.
Ska jag springa 8 km brukar mitt lugna tempo hamna runt 5.30 per
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 13:48Enda gången det finns anledning att tvinga sig själv att springa onormalt långsamt är om man rehabar efter skada eller just har börjat med löpning. Du ska absolut springa dina lugna pass i det tempo som känns lugnt och behagligt för dig, om det nu är 6:30
Enda gången det finns anledning att tvinga sig själv att springa onormalt långsamt är om man rehabar efter skada eller just har börjat med löpning. Du ska absolut springa dina lugna pass i det tempo som känns lugnt och behagligt för dig, om det nu är 6:30
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 14:25Om du nu klokt nog inte har hakat upp dig på att du måste prestera ett visst resultat på ett visst lopp en viss dag, så kan du ju testa low-tech och no-tech i stället för high-tech:
Ge dig ut på löpturer utan klocka. Välj gärna rundor som du inte vet län
Om du nu klokt nog inte har hakat upp dig på att du måste prestera ett visst resultat på ett visst lopp en viss dag, så kan du ju testa low-tech och no-tech i stället för high-tech:
Ge dig ut på löpturer utan klocka. Välj gärna rundor som du inte vet län
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 14:28Värt att tänka på är dock att det är vanligt bland nybörjare att man inte springer tillräckligt lugnt när man ska springa lugnt, vilket gör att man är för sliten när man väl ska springa snabbt. Jag hade nog ändå försökt att några gånger springa än långsam
Värt att tänka på är dock att det är vanligt bland nybörjare att man inte springer tillräckligt lugnt när man ska springa lugnt, vilket gör att man är för sliten när man väl ska springa snabbt. Jag hade nog ändå försökt att några gånger springa än långsam
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 14:56Tack för svar! Gillar absolut tanken på low-tech och no-tech och det är just det jag kört i tre månader när mitt enda mål varit att komma ut och springa varje dag. Att jag sedan vet sedan tidigare ungefär hur långa rundorna är, är en annan sak. Jag har öv
Tack för svar! Gillar absolut tanken på low-tech och no-tech och det är just det jag kört i tre månader när mitt enda mål varit att komma ut och springa varje dag. Att jag sedan vet sedan tidigare ungefär hur långa rundorna är, är en annan sak. Jag har öv
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 19:25Det tog ganska lång tid för mig att hitta ett lugnt tempo. Det som jag upplevde som lugnt gav ändå en ganska hög puls - när jag väl började kolla den. Jag är absolut FÖR att använda tekniken för att hjälpa till med träningen. Kanske är en pulsmätare än me
Det tog ganska lång tid för mig att hitta ett lugnt tempo. Det som jag upplevde som lugnt gav ändå en ganska hög puls - när jag väl började kolla den. Jag är absolut FÖR att använda tekniken för att hjälpa till med träningen. Kanske är en pulsmätare än me
Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 20:08Ett tips som jag just har upplevt är om man kan hitta någon att samtala med under en löpvända. Inte bara stötvis, utan meningar fram och tillbaka. Jag har hittils haft max140 som min återhämtningspuls men efter några pass här med samtal så förvånades jag
Ett tips som jag just har upplevt är om man kan hitta någon att samtala med under en löpvända. Inte bara stötvis, utan meningar fram och tillbaka. Jag har hittils haft max140 som min återhämtningspuls men efter några pass här med samtal så förvånades jag