Quote from Funbeat user on 31 July 2013, 21:20Det kan låta löjligt, men just att kunna sjunga en melodi medan man springer är faktiskt en rätt bra kontroll av vilken intensitet man håller.
Jag brukar hålla intensitet "kunna prata men inte sjunga" på mina halvhårda långpass, med inslag av "kunna sjun
Det kan låta löjligt, men just att kunna sjunga en melodi medan man springer är faktiskt en rätt bra kontroll av vilken intensitet man håller.
Jag brukar hålla intensitet "kunna prata men inte sjunga" på mina halvhårda långpass, med inslag av "kunna sjun
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 00:25När det har gått lagom fort, eller att du haft lagom hög puls på det långsamma återhämtningspasset, då känner du dej ganska oberörd några timmar efter träningen, och vet att du orkat mycket längre om du känt för det, träningen gör nytta även om det går my
När det har gått lagom fort, eller att du haft lagom hög puls på det långsamma återhämtningspasset, då känner du dej ganska oberörd några timmar efter träningen, och vet att du orkat mycket längre om du känt för det, träningen gör nytta även om det går my
Quote from Funbeat user on 1 August 2013, 01:03GPS fungerar bäst i helt öppen terräng, och ger där ungefärligen riktiga värden. OBS: ungefärliga.
Ett av de spår jag springer ofta är 10296,6 meter långt (mätt på korrekt sätt med mäthjul) i kuperad terräng med relativt tät skog, och GPS:en rapporterar
GPS fungerar bäst i helt öppen terräng, och ger där ungefärligen riktiga värden. OBS: ungefärliga.
Ett av de spår jag springer ofta är 10296,6 meter långt (mätt på korrekt sätt med mäthjul) i kuperad terräng med relativt tät skog, och GPS:en rapporterar
Quote from Funbeat user on 10 August 2013, 19:48Mäthjulets noggranhet är i samma storleksordning som GPS, om underlaget är lite sämre, så du har rätt att alla apparater ger ungefärliga värden (så ock mäthjulet).
Lisa, kul att vilodag gjrde dig ltie piggare. Det är väldigt kul och så att köra på, för d
Mäthjulets noggranhet är i samma storleksordning som GPS, om underlaget är lite sämre, så du har rätt att alla apparater ger ungefärliga värden (så ock mäthjulet).
Lisa, kul att vilodag gjrde dig ltie piggare. Det är väldigt kul och så att köra på, för d
Quote from Funbeat user on 11 August 2013, 16:37Så, Magnus, att mäta en 10 000-bana med mäthjul, kan visa fel med upp till ett par hundra meter? Det vill säga "med samma felmarginal" som en GPS?
TÄNK vad förvånade alla banmätare skall bli! (#)
Så, Magnus, att mäta en 10 000-bana med mäthjul, kan visa fel med upp till ett par hundra meter? Det vill säga "med samma felmarginal" som en GPS?
TÄNK vad förvånade alla banmätare skall bli! (#)
Quote from Funbeat user on 11 August 2013, 20:44Lisa, efter snart två års löpning med GPS:er i telefoner och klockor kan jag konstatera att hastigheten dom visar under passet varierar mycket. En del kan skifta 1-2 minuter/km mellan två punkter kanske 100 meter i från varandra när jag springer i "samma"
Lisa, efter snart två års löpning med GPS:er i telefoner och klockor kan jag konstatera att hastigheten dom visar under passet varierar mycket. En del kan skifta 1-2 minuter/km mellan två punkter kanske 100 meter i från varandra när jag springer i "samma"
Quote from Funbeat user on 11 August 2013, 20:49Att mäta med mäthjul kan ge runt 1% fel, särskilt om underlaget är ojämnt, Anders.
Att mäta med mäthjul kan ge runt 1% fel, särskilt om underlaget är ojämnt, Anders.
Quote from Funbeat user on 12 August 2013, 08:561% av 10000 meter är 100 meter, inte flera hundra meter, vilket är felmarginalerna på olika GPS. Och denna felmarginal hos mäthjul uppnås väl i huvudsak när underlaget är, som du säger, ojämnt.
Men egentligen 🙂 Crap med alla mätmetoder! Om man tar och
1% av 10000 meter är 100 meter, inte flera hundra meter, vilket är felmarginalerna på olika GPS. Och denna felmarginal hos mäthjul uppnås väl i huvudsak när underlaget är, som du säger, ojämnt.
Men egentligen 🙂 Crap med alla mätmetoder! Om man tar och
Quote from Funbeat user on 12 August 2013, 09:05Felet på en bra GPS är normalt runt 1%. Sämre på tex telefoner.
Felet på en bra GPS är normalt runt 1%. Sämre på tex telefoner.
Quote from Funbeat user on 12 August 2013, 23:15Du kan också få fel om du tappar satellitkontakten, även om det bara sker tillfälligt, för då görs förmodligen dödräkning, dvs "fortsätt åt samma håll och med samma hastighet som tidigare tills satellit hittas igen".
Du kan också få fel om du tappar satellitkontakten, även om det bara sker tillfälligt, för då görs förmodligen dödräkning, dvs "fortsätt åt samma håll och med samma hastighet som tidigare tills satellit hittas igen".