Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Så man behöver inte ha höga armbågar när man simmar ute med våtdräkt. Varför är det så viktigt att man skall fokusera på att ha höga armbågar när man simmar i bassäng då? (utan våtdräkt)

för att har rätt kropps position och för att släppna av armarna.

men när man har en våtdräkt på måste man "jobba" mer eftersom våtdräkt vill att din arm ligger på sidan.

om man hade en armlösa (inte kortarm) skulle man kunna hålla samma teknik.

men ärl

Kvällens simpass kändes betydligt bättre. 🙂 Crawlade ca 100m i stäck innan jag var tvungen att stanna och kolla läget.

(t+)

Ryan: Är det så att man lär ut att man skall simma med höga armbågar för att få till rotationen av överkroppen? Jag tycker själv att höga armbågar kommer mer eller mindre automatiskt när man roterar kroppen. Men om man bara ligger helt plant i vattnet så

@iceman jag vet faktiskt inte. Men det kan var som du beskriver.

jag vet bara efter du kom till en viss nivå är det slut med allmana regler för simteknik och individ anpassning / finslippning av teknik.

jag tex inte har höga armbåge men inte heller rak

Varför ska man andas framåt när man crawlar i öppet vatten? Är det standard? har missat det isof-..

Då och då är det bra att andas framåt så att man samtidigt kan titta åt vilket håll man är på väg...

Annelie A:
om du inte andas framåt kommer du att missa målgång 😉

och jag har sett folk i lilla växjösjön dryggt 400m bred och knappt 1300m lång simma så mycket som 50m snett.

jag är glad att jag kan hålla med 5-10m från boj linje

Jag tänker mer att jag kommer att kunna simma med resten av strömmen (vatten och människor) och mest hålla koll när det ska svänga av uppströms.. men jag kanske får erfara att andas framåt...