Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelBortdomnat underliv
You need to log in to create posts and topics.

Sadeln ska vara vågrätt och sedan gäller det att ha rätt styre, styrstam, handtag också.

Det var när jag lutade sadeln framåt jag slutade få domningar så jag bryr mig inte om vad man "ska" ha.

Rätt där Linus. Det är skillnad på teori (som min sadelskola) och praktik. Själv har jag alla sadlar väldans långt fram, längre än "brukligt", jag gillar det.

Sadlar är utformade för att vara vågrätt monterade.
Men du har kanske ditt styre för lågt eller är för klen i bålen?

Med en framåtlutad sadel kommer du att halka framåt när du sitter ner vilket leder till att du får spänna dig i rygg, axlar och nacke för att hålla emot => ont.

En sadel skall vara vågrät, så enkelt är det. Funkar det inte då så har du fel sadel.

"Sadeln ska vara vågrätt och sedan gäller det att ha rätt styre, styrstam, handtag också. "

Jag upplever samma domningar (3-4 dagar) och jag tror problemet för mig sitter vid just styrstammen. Har +10° 120mm. Skulle vilja testa +15° 80mm (för att få samm

Har lite problem med lillkille som domnar ibland, blivit bättre efter att jag vinklade ner sadeln lite men känner igen det där med att man glider ner...

Någon som har tips på sida men instruktioner/mått för styrstam osv?

Man vill ju inte riskera att få

Jag har aldrig fått sådana besvär! Men jag har kanske inte cyklat tillräckligt långt/länge, eller så kanske jag har rätt grejor för mig.

Som så ofta är det väl sjukgymnastik och stretching som gäller. Kanske, kanske, även ett par vändor med Tigerbalsam på det domnade området.

/Dr Wannabe

Jav vet flera som fått problemen av att de sitter framåtlutade med ryggen rak, då tilltar man ner paketet. Kolla upp sittställningen, men hjälp av någon eller kanske en spegel.