Quote from Guest on 16 January 2009, 15:55Jag springer mycket och satsar främst på göteborgsvarvet i maj. Ofta känns det inte som om konditionen är det stora problemet utan att man blir helt slut i benen. Jag gymmar regelbundet också och tänkte att det kanske är en bra ide att träna benen regelbu
Jag springer mycket och satsar främst på göteborgsvarvet i maj. Ofta känns det inte som om konditionen är det stora problemet utan att man blir helt slut i benen. Jag gymmar regelbundet också och tänkte att det kanske är en bra ide att träna benen regelbu
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:05Jag tycker det, men det finns säkert olika skolor. Men om inte annat tycker jag det känns som att man får ett kraftigare frånskjut om man har lite benmuskler att skjuta ifrån med.
Fast det som gett mig personligen mest är mittkroppsstyrka faktiskt, så a
Jag tycker det, men det finns säkert olika skolor. Men om inte annat tycker jag det känns som att man får ett kraftigare frånskjut om man har lite benmuskler att skjuta ifrån med.
Fast det som gett mig personligen mest är mittkroppsstyrka faktiskt, så a
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:10Jag skulle nog hävda det iallafall. Framförallt under höst- och vintersäsongen kan det vara en god idé att skaffa lite mer muskelmassa att jobba med när det börjar dra ihop sig till fartträning inför våren. Men styrketräning verkar också vara en grymt bra
Jag skulle nog hävda det iallafall. Framförallt under höst- och vintersäsongen kan det vara en god idé att skaffa lite mer muskelmassa att jobba med när det börjar dra ihop sig till fartträning inför våren. Men styrketräning verkar också vara en grymt bra
Quote from Johan T on 16 January 2009, 16:12För att träna upp just uthålligheten i benmusklerna tror jag det är bäst att springa långpass. Att träna benmusklerna på gym kan nog vara bra ändå, för att förbättra spänsten och minska skaderisken.
Det är vad jag tror. Finns säkert de som är kunnigare hä
För att träna upp just uthålligheten i benmusklerna tror jag det är bäst att springa långpass. Att träna benmusklerna på gym kan nog vara bra ändå, för att förbättra spänsten och minska skaderisken.
Det är vad jag tror. Finns säkert de som är kunnigare hä
Quote from Jonas Täng on 16 January 2009, 16:13Jag som är orienterare har i alla fall haft nytta av benstyrketräning.
Jag som är orienterare har i alla fall haft nytta av benstyrketräning.
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:14Bra påpekande Jonas. Det viktigaste är och förblir att springa tillräckligt mycket och länge i ett tillräckligt relevant tempo.
Bra påpekande Jonas. Det viktigaste är och förblir att springa tillräckligt mycket och länge i ett tillräckligt relevant tempo.
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:26Regelbunden explosiv träning ger bättre uthållighet i hela kroppen.. Kör nåt nån gång i veckan som tar ut dig så du nästan tuppar av.. Nästan 🙂
Regelbunden explosiv träning ger bättre uthållighet i hela kroppen.. Kör nåt nån gång i veckan som tar ut dig så du nästan tuppar av.. Nästan 🙂
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:40Om du satsar på bra tider på distans vill du inte öka benens vikt, men få bättre spänst. En bra sammanfattning på skillnaden mellan styrketräning för volym/långsam styrka resp spänst utan volymökning kan du läsa på www.idrottochkunskap.se/artiklar/leiflar
Om du satsar på bra tider på distans vill du inte öka benens vikt, men få bättre spänst. En bra sammanfattning på skillnaden mellan styrketräning för volym/långsam styrka resp spänst utan volymökning kan du läsa på http://www.idrottochkunskap.se/artiklar/leiflar
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 16:44Jag tror ungefär som Jonas.
Många som springer lite längre sträckor upplever nog att begränsningen sitter i att benen tar slut, men det är inte så enkelt att åtgärda det med styrketräning. Det är snarare mer löpning som behövs. De stora vinsterna med styr
Jag tror ungefär som Jonas.
Många som springer lite längre sträckor upplever nog att begränsningen sitter i att benen tar slut, men det är inte så enkelt att åtgärda det med styrketräning. Det är snarare mer löpning som behövs. De stora vinsterna med styr
Quote from Funbeat user on 16 January 2009, 17:40Som flera andra varit inne på är det mer LÖPNING du behöver träna, särskilt långa pass. Finns det marginaler på konditionssidan men benen tar slut, då är det den lokala löparkapaciteten i benmusklerna som är den svaga länken och det är en grenspecifik kap
Som flera andra varit inne på är det mer LÖPNING du behöver träna, särskilt långa pass. Finns det marginaler på konditionssidan men benen tar slut, då är det den lokala löparkapaciteten i benmusklerna som är den svaga länken och det är en grenspecifik kap