Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBra mat efter löpning
You need to log in to create posts and topics.

12

Vad är det bästa ultimata att äta efter en löparrunda om man inte kommer att äta en stadig portion mat förens 1-1½ timme efter.
Ska man dricka en sån där proteindrink som gymmare gör? Bananer, kaffe och wienerbröd, påse nötter eller kanske chips?

Defenitivt en Per-fråga. Kom igen Per!

You called, Sir 🙂

Protein är prio 1
Snabba kolhydrater prio 2. Blandas gärna
En Gainer är praktisk. Svenska Olympiskla kommitten, föredrar en skink eller tonfiskmacka typ, på finmalet mjöl gärna fullkorn och ett glas mjölk om man nu dricker mjölk. OBS

Så typ gå och köpa sånt där proteinpulver, skaka till en drink och dricka är ett väldigt bra alternativ?

Eller då lite mjölk och en skinkmacka av mitt hembakta bröd från Arla kanske?

http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14430

Fast det är klart. Det är ju inte så finmalet mjöl direkt.?!?

Finmalet är A och O 🙂

Dels för de snabba kolisarna, dels för att magen inte orkar bryta ned tung mat direkt efter träning.

Kyckling och räkor innehåller mycket protein kom jag just på.
Proteinpulver är dessutom relativt billigt om man räknar på kostna

Då får det bli proteinpulver för min del. Inte så ofta jag har kyckling, räkor eller en skinkmacka med mig efter en träning 🙂
Tack för hjälpen

Kanon Per!
Du har upplyst mig. Nu ska dy dock få en annan fråga. Inför en mara bör ju tanka i sig rikligt med kolhydrater. Är det fullkorn, malet, lågt eller högt GI som gäller?

Kristoffer

Då är det lågt GI som gäller.
*Men* Det har kommit studier från både det ena och det andra hållet som börjar ta hål på det här med kolhydratsuppladdning. Inte kanske att man ska äta rejält med kolhydrater utan de olika procedurerna kring detta som typ att

För oss som inte orkar/eller har möjligheten med en macka, funkar en Gainomax bra efter ett löppass?

12