Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBra och lätta terrängskor
You need to log in to create posts and topics.

Jag har för första gången lyckats slå/skada mig, typ överallt under ett 15 km terränglopp. Jag föll redan efter 2 km. Det gick ganska bra.. Jag kom upp på fötter, sopade av mig barren och fortsatte. Efter 4 km så föll jag igen! Ja, du läste rätt.. Denna g

Jag springer gärna med Inov-8 och gillar deras modeller skarpt. Har en väldigt lätt terrängsko som heter X-talon 190 och den är som en balettsko på fötterna. Väldigt bra löpkänsla och väger nästintill ingenting, varken blöt eller torr. Smal över lästen do

Sprungit i inov-8 talon 212 / mudclaw / oroc och de är alla ok. Mina favoriter är dock Salomon slab sense 3 ultra om det inte är blankis eller lervälling.

Gillar också Salomon, har inte testat Ultra-skon men Salomon Sense 2 är en jätteskön sko som är bra i lättare terräng.

Tack för tipsen! 🙂 Jag ska googla och läsa lite mer om era tips. Anders, jag har inte fötter som Kalle anka. 😉

Vilken härlig historia - jag äskar din beslutsamhet! 🙂

Jag råder dig att först fundera på vad du menar med "terräng". Jag brukar grovt definiera tre varianter:

1. Obanat: ren spenat, helt enkelt.

2. Stiglöpning (populärt kallat trailrunning): Stigar,

Och inte minst, ett par lätta skor för terrängen (inte nödvändigtvis off-trail) ger ofta en mycket skönare löpkänsla. Sen går det, om man har "rätt" skor på fötterna, att utförska omgivningarna helt impulsivt. Ut i det obanade, fartlek på den tekniska sti

Tibor, tack. 🙂 Min tanke är att de skor jag ska köpa nu ska fungera efter stigar med barr, stenar och rötter. Även gräsbeväxta skogsbilsvägar och en och annan spång över myr och/eller diken. Jag tror inte att jag kommer att springa helt obanat och inte

Anders, man vet ju aldrig om jag spårar ur när jag kommer igång. 😉

För den typen av terräng så föredrar jag "riktiga" terrängskor.

Eller, annorlunda uttryckt, skorna kan ha mindre dämpning och vara närmare backen eftersom du inte kommer att springa så mycket på hårt packad grus och asfalt.

Mina favoriter för riktiga t