Quote from Guest on 30 October 2008, 18:43i reglerna om broms på cyklar står om färdbroms:
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
vad betyder det på ren svenska?
retardation
i reglerna om broms på cyklar står om färdbroms:
4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.
vad betyder det på ren svenska?
retardation
Quote from Funbeat user on 30 October 2008, 18:53Jag vet inte om det finns någon prejudicerande dom utan de börfällda betalar snällt.
Jag vet inte om det finns någon prejudicerande dom utan de börfällda betalar snällt.
Quote from ellen olsson on 30 October 2008, 19:51Regler? Det där låter snarast hämtat ur någon lagtext. När jag läste "regler" så associerade jag till UCI:s regler...
Regler? Det där låter snarast hämtat ur någon lagtext. När jag läste "regler" så associerade jag till UCI:s regler...
Quote from Funbeat user on 30 October 2008, 20:00ok inte UCI-regler utan Vägverket-förordning 🙂
ok inte UCI-regler utan Vägverket-förordning 🙂
Quote from Rasmus Olsson on 30 October 2008, 20:38Tror knappast UCI:s regler går emot svensk lag? Eller? Å andra sidan, hur många landsvägscylister har ringklocka?
Tror knappast UCI:s regler går emot svensk lag? Eller? Å andra sidan, hur många landsvägscylister har ringklocka?
Quote from Funbeat user on 30 October 2008, 20:43Och för att ge lite mekanikexercis:
3 m/s^2, att man minskar farten med 3 m/s för varje bromsande sekund.
Exempel, med jämn inbromsning:
Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och
Och för att ge lite mekanikexercis:
3 m/s^2, att man minskar farten med 3 m/s för varje bromsande sekund.
Exempel, med jämn inbromsning:
Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och
Quote from Funbeat user on 30 October 2008, 21:11Varför skulle man inte köra med ringklocka? Det kan ju inte vara för att det väger för mycket...
Varför skulle man inte köra med ringklocka? Det kan ju inte vara för att det väger för mycket...
Quote from Rasmus Olsson on 30 October 2008, 21:12Linus, det är väl av samma orsak som man inte har svarta strumpor, camelbak eller hjälm med skärm på lvg?
Jag kör alltid med svarta strumpor. (L)
Linus, det är väl av samma orsak som man inte har svarta strumpor, camelbak eller hjälm med skärm på lvg?
Jag kör alltid med svarta strumpor. (L)
Quote from Funbeat user on 31 October 2008, 08:06Ringklocka måste man ha om man vill cykla på cykelbanan. Helst även kompressorhorn pga alla barnvagnsförare o hundägare som tvunget måste gå i bredd över hela banan.
Ringklocka måste man ha om man vill cykla på cykelbanan. Helst även kompressorhorn pga alla barnvagnsförare o hundägare som tvunget måste gå i bredd över hela banan.
Quote from Rasmus Olsson on 31 October 2008, 08:08Signalanordning ska du alltid ha om du cyklar i trafiken. Cykelbana, väg, gata...
Signalanordning ska du alltid ha om du cyklar i trafiken. Cykelbana, väg, gata...