Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelbromskrav och retardation 3 m/s2
You need to log in to create posts and topics.

i reglerna om broms på cyklar står om färdbroms:

4 § Färdbroms bör kunna ge cykeln en retardation av 3 m/s2 vid en manöverkraft av högst 196 N med handmanövrerat reglage och 490 N med fotmanövrerat reglage.

vad betyder det på ren svenska?

retardation

Jag vet inte om det finns någon prejudicerande dom utan de börfällda betalar snällt.

Regler? Det där låter snarast hämtat ur någon lagtext. När jag läste "regler" så associerade jag till UCI:s regler...

ok inte UCI-regler utan Vägverket-förordning 🙂

Tror knappast UCI:s regler går emot svensk lag? Eller? Å andra sidan, hur många landsvägscylister har ringklocka?

Och för att ge lite mekanikexercis:
3 m/s^2, att man minskar farten med 3 m/s för varje bromsande sekund.
Exempel, med jämn inbromsning:
Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och

Varför skulle man inte köra med ringklocka? Det kan ju inte vara för att det väger för mycket...

Linus, det är väl av samma orsak som man inte har svarta strumpor, camelbak eller hjälm med skärm på lvg?

Jag kör alltid med svarta strumpor. (L)

Ringklocka måste man ha om man vill cykla på cykelbanan. Helst även kompressorhorn pga alla barnvagnsförare o hundägare som tvunget måste gå i bredd över hela banan.

Signalanordning ska du alltid ha om du cyklar i trafiken. Cykelbana, väg, gata...