Quote from Sandra Näslund on 6 November 2008, 13:19Jag har körkort, jag har körkort...
*vinkar frenetiskt med handen*
... i körskolan lärde jag mig att fordon som kommer bakifrån ska anpassa sig till trafiksituation framför och visa särskild hänsyn till oskyddade trafikanter.>Chrille
Problemet är ju att
Jag har körkort, jag har körkort...
*vinkar frenetiskt med handen*
... i körskolan lärde jag mig att fordon som kommer bakifrån ska anpassa sig till trafiksituation framför och visa särskild hänsyn till oskyddade trafikanter.
>Chrille
Problemet är ju att
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 13:40Vi vill ju (även jag) att bilister ska visa hänsyn genom att
Hålla avstånd
Inte köra för nära vid omkörning
Inte ligga bakom o tuta eller ge fingret vid omkörning
Inte köra om bara för att tvärnita så att vi får bromsaO hur ska jag som cyklist göra fö
Vi vill ju (även jag) att bilister ska visa hänsyn genom att
Hålla avstånd
Inte köra för nära vid omkörning
Inte ligga bakom o tuta eller ge fingret vid omkörning
Inte köra om bara för att tvärnita så att vi får bromsa
O hur ska jag som cyklist göra fö
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 13:41Ett av grundproblemen är att cyklister är en så lågt prioriterad trafikantgrupp. Eftersom man under mycket lång tid arbetat aktiv med segregering, så finns det hos många bilister en attityd att cyklister inte nånsin hör hemma på de riktiga vägarna. Det fö
Ett av grundproblemen är att cyklister är en så lågt prioriterad trafikantgrupp. Eftersom man under mycket lång tid arbetat aktiv med segregering, så finns det hos många bilister en attityd att cyklister inte nånsin hör hemma på de riktiga vägarna. Det fö
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 14:12För bilister är cyklister som småfåglar...bara att köra på så flyttar de sig....
Jag anser definitivt att jag utsätts för mindre risker om jag inte ligger riktigt nära vägkanten men ibland är jag hygglig mot bilisterna och håller mig längst till höger tr
För bilister är cyklister som småfåglar...bara att köra på så flyttar de sig....
Jag anser definitivt att jag utsätts för mindre risker om jag inte ligger riktigt nära vägkanten men ibland är jag hygglig mot bilisterna och håller mig längst till höger tr
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 14:21Tror att det finns regionala skillnader också, i dalarna upplever jag att bilister visar mycket större hänsyn till cyklister än tex Sthml.
Har bara blivit tutad på en gång i Dalarna, när jag sen cyklade ikapp och frågade om detta beteende visade det sig v
Tror att det finns regionala skillnader också, i dalarna upplever jag att bilister visar mycket större hänsyn till cyklister än tex Sthml.
Har bara blivit tutad på en gång i Dalarna, när jag sen cyklade ikapp och frågade om detta beteende visade det sig v
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 14:28Jag tycker nog att de är sämre på hänsyn ute på landet än runt stan. Som om de inte är lika vana vid att det finns cyklister på vägarna och därför kör ganska illa. Men eftersom det är mer trafik runt stan så råkar man ändå ut för fler idioter (i absoluta
Jag tycker nog att de är sämre på hänsyn ute på landet än runt stan. Som om de inte är lika vana vid att det finns cyklister på vägarna och därför kör ganska illa. Men eftersom det är mer trafik runt stan så råkar man ändå ut för fler idioter (i absoluta
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 14:44Iofs är det mycket cyklister just i Falun så det är möjligtvis dom som visar hänsyn sen när dom kör bil.
Iofs är det mycket cyklister just i Falun så det är möjligtvis dom som visar hänsyn sen när dom kör bil.
Quote from Funbeat user on 6 November 2008, 15:431 m är OK i stan när bilarna håller 40-50. Den sträcka som jag har sämst erfarenheter på är en tungt trafikerad 70-väg. Där känns det för nära om det är 1 m, hellre då 3-4 meter, alltså en bit in på "andra sidan". Just detta sker inte om jag håller mig ma
1 m är OK i stan när bilarna håller 40-50. Den sträcka som jag har sämst erfarenheter på är en tungt trafikerad 70-väg. Där känns det för nära om det är 1 m, hellre då 3-4 meter, alltså en bit in på "andra sidan". Just detta sker inte om jag håller mig ma