Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelbromskrav och retardation 3 m/s2
You need to log in to create posts and topics.

Människans förordningar och cyklisternas överlevnad är inte alltid förenliga. Testade i morse och det fungerar betydligt bättre att hålla ut en bit från vägrenen. Så fort jag lade mig nära diket började det köras om på ca 1 meters avstånd. Ibland vill man

Chrille!

"skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

"Som möjligt" innebär tolkningsmöjligheter. I mitt fall garderar jag mig för potthål i väggrenen (ofta förekommande) samt vingelmån. Brukar betyda ca

Cyklar man snabbare än 40 km/h behöver man alltså inte ligga ute till höger i körbanan.

Vingelmån.....provat stödhjul???

Varken vett eller paragrafer kan få er att cykla som man bör i trafiken.
förstår inte denna ovilja att hjälpa varandra i trafiken.

Glöm inte hjälmen

Hehe, så är det ju inte formulerat dock.

Ordkombinationen "fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen" ska läsas som en enhet, separat från de två andra

Vingelmån handlar inte om hur bra eller dålig man är på att balansera på cykeln, utan på att man kan behöva väja för farliga hål eller hinder.

Chrille: Skillnaden är att när vi rör oss i trafiken på våra cyklar och tränar, transporterar oss eller pendlar så ska väl varken du eller någon bilist bedriva vårdslöshet genom att köra så nära att ni utsätter oss för fara.

Du pratar om visa hänsyn och

Håller med till stor del David!
Men det var ett utalande som Bruse gjorde att om bilister tutar så bromsar han o tar ännu mer plats som gör att hornen började växa i pannan på mig.

Jag är INTE emot cyklister på vägarna o jag tycker INTE att bilister gör

Man _ska_ ta _plats_, som jag skev tidigare, allt annat är fånigt. Vägen är ju till för alla fordon, och att köra i väggren/dike är på tok för långt till höger. Mellan ½ till 1m ut från kanten är lagom.

Jag kör tidsvis över 40km/h senast i dag, (62km/h),

Chrille skrev:
"Jag är INTE emot cyklister på vägarna o jag tycker INTE att bilister gör rätt som blåser förbi 3cm från en (jag cyklar inte heller där som är vägren) Det handlar ju om att visa hänsyn i trafiken både från cyklist o bilist."

Av erfarenhet