Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelbromskrav och retardation 3 m/s2
You need to log in to create posts and topics.

ang. bromskraften på fotbroms - väger du mindre än 50 kg så har du inte samma rörelsemängd som någon som väger t.ex. 100 kg, och åstadkommer därmed mindre ödeläggelse.

Kan inte annat än att hålla med Dennis och Bruse. Har som väl är endast en kort sträcka på allmän 70-väg när jag tar mig till jobbet, men just där är det nästan ingen vägren. Precis som de beskriver så blåser folk bara förbi i 70-80-90, även med släp ibla

Det är ju när det blir störningar i trafikrytmen som det händer olyckor,Du blir kanske inte påkörd när ni envist ska cykla mitt i vägen utan det blir kanske inbromsningsolyckor längre bak.

Jag förstår inte hur ni resonerar om era o andras liv,att medvete

Bilister ska enligt vägtrafikförordningen hålla en hastighet och ett sådant avstånd till framförvarande fordon att de kan stanna för varje förutsägbart hinder som uppkommer.
Uppstår inbromsningsolyckor håller de för litet avstånd.

Cyklister på vägen är

Avståndet! Javist ja! det är ju därför det aldrig händer olyckor.

Jättebra då har alla cyklister som ligger under 60ton lastbil ngt att säga till lasbilsföraren! håll avståndet nästa gång.

För min del så ser jag ju hellre att en hetsig bilist som inte håller avståndet, pangar in i bakändan på en lastbil,
än att jag trycks ut i diket av lastbilen bara för att lastbilschaffisen ser en möjlighet att komma förbi mig trots att han möter en bil.

Jag syns bäst en meter ut från dikeskanten, annars kanske mottrafikanterna tror att jag är en snöpinne.

Ja, du är väldigt lik en pinne ...

Ja, eller snögubbe.

"Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och därmed en bromssträcka på 3*4.5 = 13.5 m"

Betyder det här att man bör hålla ett avstånd på ca 15m till framförvarande cyklist?;)