Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 11:44ang. bromskraften på fotbroms - väger du mindre än 50 kg så har du inte samma rörelsemängd som någon som väger t.ex. 100 kg, och åstadkommer därmed mindre ödeläggelse.
ang. bromskraften på fotbroms - väger du mindre än 50 kg så har du inte samma rörelsemängd som någon som väger t.ex. 100 kg, och åstadkommer därmed mindre ödeläggelse.
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 12:23Kan inte annat än att hålla med Dennis och Bruse. Har som väl är endast en kort sträcka på allmän 70-väg när jag tar mig till jobbet, men just där är det nästan ingen vägren. Precis som de beskriver så blåser folk bara förbi i 70-80-90, även med släp ibla
Kan inte annat än att hålla med Dennis och Bruse. Har som väl är endast en kort sträcka på allmän 70-väg när jag tar mig till jobbet, men just där är det nästan ingen vägren. Precis som de beskriver så blåser folk bara förbi i 70-80-90, även med släp ibla
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 12:45Det är ju när det blir störningar i trafikrytmen som det händer olyckor,Du blir kanske inte påkörd när ni envist ska cykla mitt i vägen utan det blir kanske inbromsningsolyckor längre bak.
Jag förstår inte hur ni resonerar om era o andras liv,att medvete
Det är ju när det blir störningar i trafikrytmen som det händer olyckor,Du blir kanske inte påkörd när ni envist ska cykla mitt i vägen utan det blir kanske inbromsningsolyckor längre bak.
Jag förstår inte hur ni resonerar om era o andras liv,att medvete
Quote from Mikaela Lexén on 5 November 2008, 12:49Bilister ska enligt vägtrafikförordningen hålla en hastighet och ett sådant avstånd till framförvarande fordon att de kan stanna för varje förutsägbart hinder som uppkommer.
Uppstår inbromsningsolyckor håller de för litet avstånd.Cyklister på vägen är
Bilister ska enligt vägtrafikförordningen hålla en hastighet och ett sådant avstånd till framförvarande fordon att de kan stanna för varje förutsägbart hinder som uppkommer.
Uppstår inbromsningsolyckor håller de för litet avstånd.
Cyklister på vägen är
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 13:01Avståndet! Javist ja! det är ju därför det aldrig händer olyckor.
Jättebra då har alla cyklister som ligger under 60ton lastbil ngt att säga till lasbilsföraren! håll avståndet nästa gång.
Avståndet! Javist ja! det är ju därför det aldrig händer olyckor.
Jättebra då har alla cyklister som ligger under 60ton lastbil ngt att säga till lasbilsföraren! håll avståndet nästa gång.
Quote from Mikaela Lexén on 5 November 2008, 13:33För min del så ser jag ju hellre att en hetsig bilist som inte håller avståndet, pangar in i bakändan på en lastbil,
än att jag trycks ut i diket av lastbilen bara för att lastbilschaffisen ser en möjlighet att komma förbi mig trots att han möter en bil.
För min del så ser jag ju hellre att en hetsig bilist som inte håller avståndet, pangar in i bakändan på en lastbil,
än att jag trycks ut i diket av lastbilen bara för att lastbilschaffisen ser en möjlighet att komma förbi mig trots att han möter en bil.
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 13:39Jag syns bäst en meter ut från dikeskanten, annars kanske mottrafikanterna tror att jag är en snöpinne.
Jag syns bäst en meter ut från dikeskanten, annars kanske mottrafikanterna tror att jag är en snöpinne.
Quote from Elias Engqvist on 5 November 2008, 13:49Ja, du är väldigt lik en pinne ...
Ja, du är väldigt lik en pinne ...
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 13:54Ja, eller snögubbe.
Ja, eller snögubbe.
Quote from Funbeat user on 5 November 2008, 13:57"Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och därmed en bromssträcka på 3*4.5 = 13.5 m"Betyder det här att man bör hålla ett avstånd på ca 15m till framförvarande cyklist?;)
"Om du kör 9 m/s, dvs 32.4 km/h, så skall du kunna stanna på max 3 s
På de 3 s får du en snitthastighet på 4.5 m/s och därmed en bromssträcka på 3*4.5 = 13.5 m"
Betyder det här att man bör hålla ett avstånd på ca 15m till framförvarande cyklist?;)