Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningBrutto vs. nettotid
You need to log in to create posts and topics.

Hej gänget!

Jag har en fundering kring det här med brutto vs. netto tid. Sprang idag Malmömilen (TREVLIGT!!) och landade i mål på 46:27 brutto och 45:54 netto. Placeringen är enligt brutto tid, varför?! Jag är ingen vad lopp-löpare men spontant känns det

De officiella reglerna för landsvägslopp är sådana. Det är gun time som ska gälla i resultatlistan för sortering. Många lopp bryter dock mot denna regel. Några tycker att det (att de bryter mot reglerna) är skit, och några tycker tvärtom. MEN, reglerna ÄR

Tja,

beror det inte på om man ställt upp i tävlingsklass eller motionsklass?
Tävlingsklass så låter det rimligt att sortera efter brutto även om netto kan vara kortare.

Jag har endast sprungit en handfull motionslopp men jag har alltid varit sorterad ef

Bara att surfa till friidrott.se och spana in reglerna.

Det är horribelt att ha placering efter nettotid, det är väl rimligt att den som kommer först i mål vid en spurtuppgörelse kommer före i placeringslistan oaktat om det är topp 10 eller striden mellan Kalle och Pelle om plats 2001 och 2002.

Men, om Kalle startar 45sek efter Pelle är det väl ändå mer intressant vem som tar sig igenom 10km på kortast tid?

Inte för de som tittar på målgången.

Kör de med nettotid i OS?

Just i löpning kör man väl inte så? men på skidor och i orientering brukade man väl starta med mellan 30 och två minuters mellanrum? Hur det är nuförtiden vet jag inte, men skidor har ändrat åtminstone delvis. I utförsåkning startar man bara samtidigt i

Man har ändå inte nettotid i skidor vid intervallstart eller tempolopp på cykel.
Alpint har väl ett startintervall med nettotid?