Quote from Guest on 3 April 2011, 20:09Har fått tips av cykelklubbfolk att byta slang och däck nu när säsongen börja. Köpte min cykel när det var slutrea på förra säsongen dvs. i augusti och bytte kanske slang och däck en månad efteråt. Cyklade 115 mil innan det blev is på morgonen och jag byt
Har fått tips av cykelklubbfolk att byta slang och däck nu när säsongen börja. Köpte min cykel när det var slutrea på förra säsongen dvs. i augusti och bytte kanske slang och däck en månad efteråt. Cyklade 115 mil innan det blev is på morgonen och jag byt
Quote from Funbeat user on 3 April 2011, 20:19Kolla bara så det inte är några små sprickor men det bör det inte vara.
jag körde hela säsongen på samma däck och slang både fram och bak 2010. De bör klara 100tals mil.
Kolla bara så det inte är några små sprickor men det bör det inte vara.
jag körde hela säsongen på samma däck och slang både fram och bak 2010. De bör klara 100tals mil.
Quote from Funbeat user on 3 April 2011, 20:21Är det träninsgsäsongen som börjar? I så fall verkar det helt onödigt. Kolla däcket (skador) bara och så tar du med en ny slang och pumpen och så kör du på "och ser glad ut"
Är det träninsgsäsongen som börjar? I så fall verkar det helt onödigt. Kolla däcket (skador) bara och så tar du med en ny slang och pumpen och så kör du på "och ser glad ut"
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 11:38Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.
Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.
Quote from Berit Bengtson on 4 April 2011, 11:50Linus Helmestam skrev:
> Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.Det 1a håller jag helt med om.
Men en punkad slang lagar man, det är säkrare med en lagad slang än en ny okänd.
Linus Helmestam skrev:
> Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.
Det 1a håller jag helt med om.
Men en punkad slang lagar man, det är säkrare med en lagad slang än en ny okänd.
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 12:05OK, vill man så kan man ta med den trasiga slangen hem och laga och använda igen, men under färd är det byte av slang som gäller. Inga punkalagningsprylar i sadelväskan tack. Då blir man lämnad själv på turen.
OK, vill man så kan man ta med den trasiga slangen hem och laga och använda igen, men under färd är det byte av slang som gäller. Inga punkalagningsprylar i sadelväskan tack. Då blir man lämnad själv på turen.
Quote from Berit Bengtson on 4 April 2011, 12:20Självklart lappar/lagar man inte slangen ute längs vägen.
Självhäftande laglappar funkar (i bästa fall) dåligt och solution behöver upp till 24h att vulka tillräckligt för racerdäckstryck.
Självklart lappar/lagar man inte slangen ute längs vägen.
Självhäftande laglappar funkar (i bästa fall) dåligt och solution behöver upp till 24h att vulka tillräckligt för racerdäckstryck.
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 14:05Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan passerar kontaktpunkten med vägbanan.
Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan passerar kontaktpunkten med vägbanan.
Quote from Funbeat user on 4 April 2011, 14:10Nej, usch!
Inga lagade slangar ute på vägarna. Punkterad slang tas med hem och lagas. Dessa används sedan under inomhussäsongen på antingen trainern eller inomhuscyklingen. Samma sak med gamla uttjänta däck. Dessa kan med fördel köras slut helt och hållet
Nej, usch!
Inga lagade slangar ute på vägarna. Punkterad slang tas med hem och lagas. Dessa används sedan under inomhussäsongen på antingen trainern eller inomhuscyklingen. Samma sak med gamla uttjänta däck. Dessa kan med fördel köras slut helt och hållet
Quote from Berit Bengtson on 4 April 2011, 18:41Stefan:
Att inte laga, och använda, sina punkterade slangar, eller tro att de skulle vara sämre än nya oanvända är idumt.
I verkligheten är det tvärtom.David skrev:
> Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan
> passerar kontaktpunkten
Stefan:
Att inte laga, och använda, sina punkterade slangar, eller tro att de skulle vara sämre än nya oanvända är idumt.
I verkligheten är det tvärtom.
David skrev:
> Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan
> passerar kontaktpunkten