Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har fått tips av cykelklubbfolk att byta slang och däck nu när säsongen börja. Köpte min cykel när det var slutrea på förra säsongen dvs. i augusti och bytte kanske slang och däck en månad efteråt. Cyklade 115 mil innan det blev is på morgonen och jag byt

Kolla bara så det inte är några små sprickor men det bör det inte vara.

jag körde hela säsongen på samma däck och slang både fram och bak 2010. De bör klara 100tals mil.

Är det träninsgsäsongen som börjar? I så fall verkar det helt onödigt. Kolla däcket (skador) bara och så tar du med en ny slang och pumpen och så kör du på "och ser glad ut"

Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.

Linus Helmestam skrev:
> Byt däck när det är slitet, byt slang när du får punka.

Det 1a håller jag helt med om.
Men en punkad slang lagar man, det är säkrare med en lagad slang än en ny okänd.

OK, vill man så kan man ta med den trasiga slangen hem och laga och använda igen, men under färd är det byte av slang som gäller. Inga punkalagningsprylar i sadelväskan tack. Då blir man lämnad själv på turen.

Självklart lappar/lagar man inte slangen ute längs vägen.

Självhäftande laglappar funkar (i bästa fall) dåligt och solution behöver upp till 24h att vulka tillräckligt för racerdäckstryck.

Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan passerar kontaktpunkten med vägbanan.

Nej, usch!
Inga lagade slangar ute på vägarna. Punkterad slang tas med hem och lagas. Dessa används sedan under inomhussäsongen på antingen trainern eller inomhuscyklingen. Samma sak med gamla uttjänta däck. Dessa kan med fördel köras slut helt och hållet

Stefan:
Att inte laga, och använda, sina punkterade slangar, eller tro att de skulle vara sämre än nya oanvända är idumt.
I verkligheten är det tvärtom.

David skrev:
> Framför allt vill man känna bumpande i arschlett när bödan
> passerar kontaktpunkten