Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

På vilket sätt är det sämre att byta slang, jämfört med att laga?

Mvh Janne

Det var många år sedan jag slutade med att böda slangar till racern. Jag kör uteslutande med tunna tävlingsdäck och slangarna kostar så lite.

Det är möjligt att köra med billigare däck o slangar som blir tillplattade av ekipagets vikt och därmed är gosig

Håkan, med den logiken bör man alltså punktera slangarna och laga dom innan man överhuvud taget sätter in dom?

Nej, det har jag aldrig påstått.

Men du vet att slangen var helt OK och funkade utan några som helst problem innan punkan.
Hur vet du det med en helt ny oanvänd slang?

Jag har flera ggr varit med om det att när ngn i gruppen får punka (ja, vi väntar och

Prinsen, om jag får be.

Men du kör väl inte på tunna o dyra tävlingsdäck? De är inte så "ekonomiska".

Jadu Håkan C. Vi har inte samma uppfattning i denna fråga.
"Att inte laga, och använda, sina punkterade slangar, eller tro att de skulle vara sämre än nya oanvända är idumt.
I verkligheten är det tvärtom."
Det låter som att lagade slangar är bättre än nya

Jag har lagat ganska många punkteringar med förlimmade lappar, har funkat klockrent varje gång.
Alltid Park Tools lagningslappar;
http://www.parktool.com/product/super-patch-kit-GP-2

Men den första punkteringen som jag får under en runda lagas inte utan

Jag kommer ihåg en cykelprofil i Stockholm som var bedrövad för någon hade kastat hans gamla slang. som var lagad 19 ggr.
Det måste ha varit en jättebra slang ...

Han hade en lagad slang med sig när han cyklade och tog hem den punkterade för att laga.

Jeg tar også mine punka slanger med hem. Men de brukes til å binde opp epletrærne i frukthagen. 😀

Slangar som punkar efter byte tror jag beror på att den som bytt i fält medans 10 man tittar på stressat och klämt sönder slangen. Finns säkert fall av gamla slangar som åkt med o nött i sadelväskan i 3 år också, men är inte lika säker på att det är en li