Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelByte av kedja
You need to log in to create posts and topics.

Vissa hävdar att kedjan på en racer ska bytas efter cirka 150-200 mil. Är det ett försäljningstrick eller är det nödvändigt av något annat skäl? För egen del har min originalkedja (Dura-Ace) varit med och dragit i cirka 1200 mil utan att knota. Har försök

Hallå på dig!
Efter 1200 mil behöver du byta kassetten också.
Tumstock har man till husbygge... 😉
Skjutmått använder man till kedjan.
Troligen kommer du märka en väldigt stor skillnad, särskilt om du byter växelvajrar och höljen sammtidigt som drev o ked

Det man kan göra är ju att alternera ett par kedjor, dvs att man byter till den andra kedjan efter ca 200 mil och sedan tillbaka vid 400 osv. Då har man ju alltid en nytvättad och insmord kedja till hands oxå.

Har din kassett gått 1200 mil med samma kedj

Man brukar väl säga att kedjan inte skall överstiga 1% sträckning. (1/8" på tumstock om jag inte minns fel)
Jag byter när kedjan har sträckt sig mer än 0,5 % för att spara på drev och kassetter. Brukar vara runt 400 mil för mig.

Mäter ni kedjan med tumstock???

Njaaaee, jag har ett kedjemätningsverktyg från parktool... 🙂

Mäter man med tumstock så får man mäta över lång sträcka för att få ett tillförlitligt värde.

Jag mäter kedjan med ögonmåttet som skall vara rågat.
Nya drev till Campagnolo Record kostar väl ett par tusen, kassette 2200 och en kedja 350:-.

Inte tumstock men ett tummåttband som jag klippt i lagoma biter.

Fungerar hur bra som helst. Gav 10 kr för måttbandet och fick ut.... många mätstickor.
Lägger mot en länk och mäter över 12 länkar. Lätt och exakt. Med tumstock är det nog betydligt svårare

Jag byter vid 1/16"

Tur man är Skåning och internationel. Det verkar vara utrikiska?