Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCO2-pump efteråt
You need to log in to create posts and topics.

FN, du är nog rätt ensam om att hävda att I-länders överkonsumtion av naturresurser är hushållning. Intressant!

Anders L,
Läs igen.
"Rikedom medför även effektivt hushållande med resurser"

Om något ska produceras så kan det göras med ett effektivt hushållande med resurser eller ineffektivt nyttjande av resurser. Rikedom gör att vi kan skapa på det mer effektiva sä

Så länge du definierar effektivitet som produktiviteten per insatt arbetstimme må du leva gott i dina illusioner.

Om man definierar effektivitet som uträttad nytta per insatt energimängd & materiemängd blir bilden något lite annorlunda.

Nej, nu ska jag ta och beställa co2 patroner. Hörde att de är billigare i Kina

Anders L,
Tycker du alltså att man effektivare hushållade med resurserna för ett par hundra år sedan bara för att man då inte var rika nog, inte hade förmågan, att göra det vi gör idag?
Många skulle nog hålla med om att industrialiseringen innebar ett ef

Kolla om David vill att du även beställer en SKS Wese åt honom.
De har nämligen gått ur produktion, tydligen tycker inte SKS att den var tillräckligt bra för att tillverkas längre.

Startseite

Jag tror att mina två SKS Wese klarar sig ganska många år till. Du kan kanske få några hjul eller lampor eftersom du hela tiden måste ordna nya.

Du refererar till ett äldre jordbruk som ineffektivt. Ja, det var ineffektivt men det producerade mer energi än det förbrukade. Det moderna jordbruket konsumerar fler kJ fossilt bränsle än det producerar. För varje förnybar köttbulle vi äter förbrukas två

Anders L,
Ja, det går åt mer energi idag än tidigare. Och tack vare det har vi mindre svält och lidande i världen idag än tidigare.

Om det var högre verkningsgrad i producerandet tidigare än nu så skulle man såklart återgå till den varianten, det vore j

Anders L,
Söker du dig till någon särskild agenda när du så gärna går bort från frågan?
Jag påstod att man med rikedom mer effektivt hanterar resurser, vilket du inte höll med om.
Efter det har du valt att skriva om bland annat klyftor och nu även om hur