Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 14:05Ditt påstående "Rikedom medför även effektivt hushållande med resurser" är nonsens.
Läs Malthus och kom med exempel där tillväxten inte har ätit upp vinsterna av den högre graden av effektivisering och slutat med än högre resursförbrukning än innan effek
Ditt påstående "Rikedom medför även effektivt hushållande med resurser" är nonsens.
Läs Malthus och kom med exempel där tillväxten inte har ätit upp vinsterna av den högre graden av effektivisering och slutat med än högre resursförbrukning än innan effek
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 14:07Ni verkar välutbildade och utmärkta skribenter alla 3. Dock, finns det inget lämpligare forum där ni kan mäta er med varandra i hårklyveri? Nog för att trådar på Funbeat spårar ut, och jag har själv bidragit till det vid tillfällen, men det här var bara f
Ni verkar välutbildade och utmärkta skribenter alla 3. Dock, finns det inget lämpligare forum där ni kan mäta er med varandra i hårklyveri? Nog för att trådar på Funbeat spårar ut, och jag har själv bidragit till det vid tillfällen, men det här var bara f
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 15:27Anders L,
När dina resonemang innebär att du måste förneka att världen blivit rikare eller att ökad rikedom kan skapas genom att göra saker på ett sämre sätt än tidigare så har du förlorat all trovärdighet i frågan.Välståndsökning uppnås inte genom att
Anders L,
När dina resonemang innebär att du måste förneka att världen blivit rikare eller att ökad rikedom kan skapas genom att göra saker på ett sämre sätt än tidigare så har du förlorat all trovärdighet i frågan.
Välståndsökning uppnås inte genom att
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 16:57De rika länderna blev rika pga av sina naturtillgångar i form av t.ex. bördig jord/skogsbruksmark, metall & mineraltillgångar m.m. Jämför med t.ex. naturgeografiska kartor så ser även du detta välkända samband.
Det största undantaget under modern tid är
De rika länderna blev rika pga av sina naturtillgångar i form av t.ex. bördig jord/skogsbruksmark, metall & mineraltillgångar m.m. Jämför med t.ex. naturgeografiska kartor så ser även du detta välkända samband.
Det största undantaget under modern tid är
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 17:05Andrew: På sidan 3 finns inte "för mycket" längre 😉
Verkar som ni två andra inte är helt överens om definitionen av effektivt resursanvändande - hittar ni en gemensam definition där så kanske resten löser sig lättare.
Andrew: På sidan 3 finns inte "för mycket" längre 😉
Verkar som ni två andra inte är helt överens om definitionen av effektivt resursanvändande - hittar ni en gemensam definition där så kanske resten löser sig lättare.
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 18:05Petter, du har en poäng men detta var ändå helt makalöst
Petter, du har en poäng men detta var ändå helt makalöst
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 18:34Anders L,
"Modernt jordbruk konsumerar fler kJ fossil energi än det producerar ätbara kJ, och ungefär hälften av all mat i Sverige slängs genom hela kedjan från produktion till konsument. På vilket sätt är det ett effektivt nyttjande?"Ställ frågan till
Anders L,
"Modernt jordbruk konsumerar fler kJ fossil energi än det producerar ätbara kJ, och ungefär hälften av all mat i Sverige slängs genom hela kedjan från produktion till konsument. På vilket sätt är det ett effektivt nyttjande?"
Ställ frågan till
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 18:53"På något sätt blir det fånigt och tråkigt oseriöst att diskutera effektiv hantering av resurser med den som ger uttryck för att resurser bara hanteras effektivt om de inte hanteras alls, att förbrukande och nyttjande innebär något negativt och ineffektiv
"På något sätt blir det fånigt och tråkigt oseriöst att diskutera effektiv hantering av resurser med den som ger uttryck för att resurser bara hanteras effektivt om de inte hanteras alls, att förbrukande och nyttjande innebär något negativt och ineffektiv
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 19:06Anders L,
"Jag har med ett antal konkreta exempel hävdat att rikedom inte leder till effektiv hushållning..."Jo, du har hävdat det. Men det du konkret lyckats konstatera är bara att det förbrukas mer resurser nu än tidigare. Vilket ju inte var frågan...
Anders L,
"Jag har med ett antal konkreta exempel hävdat att rikedom inte leder till effektiv hushållning..."
Jo, du har hävdat det. Men det du konkret lyckats konstatera är bara att det förbrukas mer resurser nu än tidigare. Vilket ju inte var frågan...
Quote from Funbeat user on 13 March 2012, 21:52Fredrik: när jag refererade till Parkinson så tänkte jag på "Efterfrågan på en resurs ökar alltid upp till tillgången".
T.ex.: Eftersom vi har tillgång till mer energi idag än för hundra år sedan så förbrukar vi mer energi för att utföra samma arbetsupp
Fredrik: när jag refererade till Parkinson så tänkte jag på "Efterfrågan på en resurs ökar alltid upp till tillgången".
T.ex.: Eftersom vi har tillgång till mer energi idag än för hundra år sedan så förbrukar vi mer energi för att utföra samma arbetsupp