Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoachhjälp! Milen!
You need to log in to create posts and topics.

12

Hej!

Sku någon vilja coacha mig, eller ge tips på hur jag ska lägga upp min träning?

Har som mål att klara milen under 40 min. till sommaren 2013. Tror ni det är möjligt? Tippar att jag klarar av milen på ca. 45 min. nu, men har ej testat. I somras spr

Sneglade i din träningskalender, tycker det syns att du vet vad du gör! Att bygga upp en god kondition tar tid, men du är verkligen inne på rätt spår.

Hej!

Kollade i din kalender och du verkar ligga på runt 4h löpning per vecka. Dessutom säger du att du tror du är god för 45 min på milen.

Jag hade gjort följande:

pass 1: 60min@5:30-6:00/k där du även lägger in: 6-10k i 4:45-5:00/k /ELLER/ 3*2k @4:30-

Om han ska ner på 40 min milen, bör han väl springa intervall snabbare än 4:30/km?

Håller med Anders. Prova spring några tusingar strax under 4:00min tempo så du vet vad som krävs. Jag har själv sprungit milen (på en halvmara) på 43:30 men har ändå svårt att komma under 4 på vissa längre intervaller.

Jag antar att 4:30 kommer från att det är uppskattad nuvarande tävlingsfart på milen, och då behöver man inte springa fortare än så under vintern. Det viktigaste nu är att bygga aerob kapacitet, det är för tidigt att lägga energi på att vänja sig vid målf

@Anders. Finns väl ingen anledning att göra det just nu om det är till sommaren som sub40 är målet? Målet för de flesta löpare under vinterhalvåret är att bygga en bra grund, inte att toppa formen och prestera personbästa på träning.

Springer själv numer

@Pontus: Det går det med. Anledningen till att jag valde ett pass i lite lägre hastighet på en backig slinga är att du får ner belastningen lite jämfört med ett snabbare pass samtidigt som du får samma "flås". Smaken är som baken 🙂

Varför ändra i något som TS redan gör bra?

EDIT: Visst TS bad ju om det, men jag tycker det är dumt att justera något som redan funkar! Bra dessutom.

Ok, tack för alla svar, funderingar och tips.

Mickes pass 1 förstod, men jag inte riktigt. 🙁 Men annars så såg upplägget intressant ut...

12