Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCoachhjälp! Milen!
You need to log in to create posts and topics.

12

Många här på Funbeat verkar tro att det är anaerob träning om man springer i 10k-fart. Ja intensiteten är högre än vid anaerob tröskel men det är ändå typ 90-95 % aeroba processer som står för energiförsörjningen om man springer på 30-40 min (mer ju långs

@Lars: Visst är det mestadels aerob träning. Du stressar även det systemet till max eftersom du går över till ~10% anaerob. Däremot så tycker jag det ger mer (om man ser till aerob träning) att ligga runt marafart (99% aerob).

Varför?

Därför att du får

Hmm... Är det onödigt att intervallträna under vintern då? 😉

Kanske en bra idé att skippa intervallpassen med tanke på att skaderisken ökar. 🙂

Om man springer milen på 45 min borde man göra maran på en bra bit över 3 h. Hur hög är intensisteten vid marafart då? Garanterat inte samma som för en elitlöpare som springer maran på 2:15 (hur hög skulle intensiteten vara för 2:15-löparen om hen sprang

blir du skadad av lite intervaller i runt 4- tempo behöver du se över teknik styrka rörlighet, annars når du aldrog målen ...

Personligen försöker jag att få in 1 vo2max-pass i veckan under grundträning. Dock kanske det är mindre relevant för slätlöpare kontra orienterare som jag är.
Däremot är det i min värld dumt att inte trigga det viktigaste systemet(hjärtat) till max, med

Som gammal banlöpare förstår jag inte hur man resonerar när man inte tränar teknik i fart, dvs att man jobbar på att hitta ett löpsteg som känns avspänt och effektivt i de farter man har som sitt mål. Löpekonomi är av betydelse, inte bara kondis. Och då b

Banträning kör jag 1 gång i veckan också. Det har du också rätt i Anders att det behövs, helst överfart så att man har en löpteknik med överkapacitet jämfört med målfart.

Jag har inte varit skadebenägen än iaf... Jag sammanställer debatten i tråden och plockar russinen ur kakan. 🙂

12