Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelConti GP4000s
You need to log in to create posts and topics.

Jag misstänker att de som köper för runt en miljon kronor i en butik är oftast företagare (om det nu förekommer att man köper för runt en miljon i en butik) och då är inte moms intressant (annat än att man vill få tillbaka dem).

Daniel:
Läs mitt inlägg en gång till!
Det är om den utländska BUTIKEN sammanlagt säljer till Sverige för över 100000Euro de måste ta ut svensk moms.
Per år tror jag dessutom att det var.

Var hittar du den här regeln? Jag frågar därför att jag måste hålla mig à jour vad gäller moms, EU och norden.

EDIT:
Jag tror att du menar detta, men det står inte det du säger:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeuland

Det är precis som Håkan säger, om en butik i ett annat EU-land säljer för mer än €35 000 / år till Sverige skall de ta ut svensk moms av kunden istället för den inhemska. Det är långt från alla butiker som gör detta men sådana är reglerna. Gå in på t.ex.

Källa? Det är export och man ska inte lägga på moms på export. Norge och Sverige tillhör inte samma marknad.

Tja, någon frågade ...

http://www.bedriftieu.no/templates/eic2/Page_Meta.aspx?id=60609

Daniel:
Det verkar som du skriver dina inlägg utan att ha läst det du svarar på särskilt noga.
Dels mitt inlägg ovan, och sedan även Emils, han skrev:
> om en butik i ett annat EU-land säljer för mer än €35 000 / år
> till Sverige skall de ta ut svensk m

Håkan C, tar mig friheten att svara för Daniel. Då du tydligen läser lika bra som du kritiserar.

Citat ur Emils senaste inlägg:"Däremot är jag inte alls säker på att en norsk butik kan dra av den norska momsen om de säljer till ett EU-land. Jag vet att d

Sen däremot Daniel så tror jag att du har fel angående att export är export.

Eftersom Norge är medlem i EFTA och EU har slutit ett avtal med de EFTA länderna som inte är medlemmar i EU. Detta avtal ger Norge samma fördelar som övriga EU länder avseende

Håkan, och ffa Daniel:
Jag ber om ursäkt.