Quote from Funbeat user on 16 February 2009, 23:37Man använder det för att gör en uppskattning av den maximala syreupptagningen VO2max. Framförallt kan du använda testet för att se om du förbättrar dig. Gör den med jämna mellanrum för att kolla eventuell förbättring.
Att springa i 12 minuter det snabbas
Man använder det för att gör en uppskattning av den maximala syreupptagningen VO2max. Framförallt kan du använda testet för att se om du förbättrar dig. Gör den med jämna mellanrum för att kolla eventuell förbättring.
Att springa i 12 minuter det snabbas
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 06:30Att göra testet på löparbana fungerar väl kanske ännu bättre. Löpband är inte exakt som att springa ute. På bana kan man enkelt hålla koll på farten via varv/mellantider. T ex sprang jag IVDM på 3000m nyligen och såg att första 200m på 42s var väl snabbt
Att göra testet på löparbana fungerar väl kanske ännu bättre. Löpband är inte exakt som att springa ute. På bana kan man enkelt hålla koll på farten via varv/mellantider. T ex sprang jag IVDM på 3000m nyligen och såg att första 200m på 42s var väl snabbt
Quote from Galderma Fritidsförening on 17 February 2009, 10:46Bra poäng, Leif!
Tack för tipsen allihopa, jag ska testa lite på löpband själv innan vi ska göra det med skolan hade jag tänkt. Det ska troligtvis göras med skolan någon gång om ungefär 2-3 veckor. Fick reda på idag att vi ska springa 2400m på tid.
Bra poäng, Leif!
Tack för tipsen allihopa, jag ska testa lite på löpband själv innan vi ska göra det med skolan hade jag tänkt. Det ska troligtvis göras med skolan någon gång om ungefär 2-3 veckor. Fick reda på idag att vi ska springa 2400m på tid.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 12:37Att springa Coopertest på rullband har jag hört kan inte jämföras med att springa på bana
Att springa Coopertest på rullband har jag hört kan inte jämföras med att springa på bana
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 13:08Som en konservativ gube håller jag med Mikael. Löpband kan man träna på.
Som en konservativ gube håller jag med Mikael. Löpband kan man träna på.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 13:46Om det slutliga testet inte skall göras på löpband så nej då håller jag med om att köra på bana är bättre.
Men om man vill minimera antalet felparametrar som väder, disposition av loppet o.s.v. är väl inte löpband dumt. Jag spekulerar här bara förstås. :
Om det slutliga testet inte skall göras på löpband så nej då håller jag med om att köra på bana är bättre.
Men om man vill minimera antalet felparametrar som väder, disposition av loppet o.s.v. är väl inte löpband dumt. Jag spekulerar här bara förstås. :
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 13:51Om Coopertestet bara är för en själv och man ska se om man gör några förbättringar över tiden så kan man göra det på löpband. Helst då samma löpband. Men skall man in i tabeller eller jämföra med andra så är jag tveksam.
Om Coopertestet bara är för en själv och man ska se om man gör några förbättringar över tiden så kan man göra det på löpband. Helst då samma löpband. Men skall man in i tabeller eller jämföra med andra så är jag tveksam.
Quote from Jonny Persson on 17 February 2009, 13:53Definitivt samma löpband isf Leif. Kalibreringen kan ju skilja en del.
Definitivt samma löpband isf Leif. Kalibreringen kan ju skilja en del.
Quote from Funbeat user on 17 February 2009, 16:00fast om man springer på 11 minuter säger vi på löpband så kan man ju teoretiskt springa minst lika snabbt på bana.
fast om man springer på 11 minuter säger vi på löpband så kan man ju teoretiskt springa minst lika snabbt på bana.
Quote from Jonny Persson on 17 February 2009, 16:18Ja. Förutsatt att löpbandet är perfekt kalibrerat och du har en lutning som matchar frånvaron av luftmotstånd. Samt att du inte har några problem med tekniken i kurvlöpningen.
Löpbandslöpning får man ta för vad det är. Kul för att jämföra sig själv från
Ja. Förutsatt att löpbandet är perfekt kalibrerat och du har en lutning som matchar frånvaron av luftmotstånd. Samt att du inte har några problem med tekniken i kurvlöpningen.
Löpbandslöpning får man ta för vad det är. Kul för att jämföra sig själv från