Quote from Guest on 12 February 2011, 19:20Gjorde coopertest på jobbet igår.
Fick då ett coopervärde på 45.För att sedan få ungefärlig syreupptagningsförmåga så multiplicerade man coopervärdet med vikten.
I mitt fall 45 x 106 vilket då blir 4,7 liter /min (4770 ml/min)Det är ju så vitt jag kan
Gjorde coopertest på jobbet igår.
Fick då ett coopervärde på 45.
För att sedan få ungefärlig syreupptagningsförmåga så multiplicerade man coopervärdet med vikten.
I mitt fall 45 x 106 vilket då blir 4,7 liter /min (4770 ml/min)
Det är ju så vitt jag kan
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 19:30Ja, om du går ner i vikt kommer ditt testvärde att öka, eftersom det är beroende av vikten.
Ja, om du går ner i vikt kommer ditt testvärde att öka, eftersom det är beroende av vikten.
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 19:48Coopervärde, är det ett annat sätt att benämna VO2max?
Coopervärde, är det ett annat sätt att benämna VO2max?
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 20:06Jag skulle tro att Coopervärde är detsamma som testvärde, dvs syreupptagningsförmågan uttryckt i ml/min/kg. Och ja, det är också det man brukar ange som ett mått på VO2max.
Jag skulle tro att Coopervärde är detsamma som testvärde, dvs syreupptagningsförmågan uttryckt i ml/min/kg. Och ja, det är också det man brukar ange som ett mått på VO2max.
Quote from Funbeat user on 12 February 2011, 20:20Ok, tack! Har aldrig hört termen Coopervärde förut, därför jag undrade.
Ok, tack! Har aldrig hört termen Coopervärde förut, därför jag undrade.
Quote from Funbeat user on 13 February 2011, 11:09Jag vet inte om det är den rätta benämningen, men om man gör ett coopertest så får man ett värde... 🙂
Första dygnet med ny diet nu, lite sugen är man, men det är bara att bita ihop ett tag.. Ska nog ta en tur på skidorna i eftermiddag!
Jag vet inte om det är den rätta benämningen, men om man gör ett coopertest så får man ett värde... 🙂
Första dygnet med ny diet nu, lite sugen är man, men det är bara att bita ihop ett tag.. Ska nog ta en tur på skidorna i eftermiddag!
Quote from Funbeat user on 13 February 2011, 17:53Coppers test korrelerar indirekt med vikten m.a.o. om du går ner i vikt och springer längre på 12 min så kommer du få ett högre värde.
Alt. om du gjorde den andra varianten, 3000 m på bättre tid.
Enbart att gå ner i vikt ger inte bättre värde men det kan
Coppers test korrelerar indirekt med vikten m.a.o. om du går ner i vikt och springer längre på 12 min så kommer du få ett högre värde.
Alt. om du gjorde den andra varianten, 3000 m på bättre tid.
Enbart att gå ner i vikt ger inte bättre värde men det kan
Quote from Funbeat user on 13 February 2011, 18:42Fast om man har ett testvärde kan man ju räkna om det till syreupptagning i l/min, och om man sen går ner i vikt kommer man få ett högre testvärde. Sen är det ju såklart inte så att det per automatik betyder att man gör bättre ifrån sig nästa gång.
Fast om man har ett testvärde kan man ju räkna om det till syreupptagning i l/min, och om man sen går ner i vikt kommer man få ett högre testvärde. Sen är det ju såklart inte så att det per automatik betyder att man gör bättre ifrån sig nästa gång.
Quote from Funbeat user on 13 February 2011, 20:41Hej
Det du beskriver låter som ett Åstrand konditionstest ett submaximalt konditionstest där ditt värde 45 är ml syre per kilo och minut. Ursprungliga Coopers test var att springa så lång sträcka man kunde på 12 minuter som ett enkelt test på kondition/ut
Hej
Det du beskriver låter som ett Åstrand konditionstest ett submaximalt konditionstest där ditt värde 45 är ml syre per kilo och minut. Ursprungliga Coopers test var att springa så lång sträcka man kunde på 12 minuter som ett enkelt test på kondition/ut
Quote from Funbeat user on 14 February 2011, 11:30Testvärdet gäller alltså för den tid man fick när testet utfördes och den vikt man hade vid det tillfället.
Går man ner i vikt så kan man inte bara räkna om utan då ska man springa igen och då få förhoppningsvis en bättre tid/hinna längre sträcka. Kanske
Testvärdet gäller alltså för den tid man fick när testet utfördes och den vikt man hade vid det tillfället.
Går man ner i vikt så kan man inte bara räkna om utan då ska man springa igen och då få förhoppningsvis en bättre tid/hinna längre sträcka. Kanske