Quote from Guest on 14 January 2014, 23:55Hej!
Jag har precis kommit igång med min löpträning igen och kanske går ut lite väl fort, för att jag helt enkelt vill ha resultat. Självklart vill jag inte skada mig och undrar därför vad ni tror om ett upplägg där 1/3 pass i veckan blir på crosstrainer
Hej!
Jag har precis kommit igång med min löpträning igen och kanske går ut lite väl fort, för att jag helt enkelt vill ha resultat. Självklart vill jag inte skada mig och undrar därför vad ni tror om ett upplägg där 1/3 pass i veckan blir på crosstrainer
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 00:05Finns nån gammal klassisk regel som säger att man inte ska öka mer än 10% per vecka. Musklerna är inga problem, men senor, muskelfästen, ben etc behöver betydligt längre tid för att anpassa sig.
Finns nån gammal klassisk regel som säger att man inte ska öka mer än 10% per vecka. Musklerna är inga problem, men senor, muskelfästen, ben etc behöver betydligt längre tid för att anpassa sig.
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 01:24En annan tumregel än den som Henrik så vettigt nämner är att man inte ska öka sträcka och fart samtidigt, dvs om du nu gått från 0km/vecka till 20km/vecka ska du inte försöka springa fortare hela tiden utan snarare nästan tvärtom, sänka farten lite när du
En annan tumregel än den som Henrik så vettigt nämner är att man inte ska öka sträcka och fart samtidigt, dvs om du nu gått från 0km/vecka till 20km/vecka ska du inte försöka springa fortare hela tiden utan snarare nästan tvärtom, sänka farten lite när du
Quote from Funbeat user on 15 January 2014, 04:33Nadja - de svar du har fått är bra. Tillämpa 10%-principen. Den säger att du max får stegra din löpdistans/vecka ELLER din löptid/vecka med 10% för varje ny vecka. Sprang du totalt 10 km veckan som gick? Då får du springa 11 km denna vecka. (Senare: använ
Nadja - de svar du har fått är bra. Tillämpa 10%-principen. Den säger att du max får stegra din löpdistans/vecka ELLER din löptid/vecka med 10% för varje ny vecka. Sprang du totalt 10 km veckan som gick? Då får du springa 11 km denna vecka. (Senare: använ
Quote from Funbeat user on 18 January 2014, 12:22Inför Berlin maraton 2012 hade jag problem med löparknä. För att öka konditionen utan att belasta med löpning körde jag längre pass på crosstrainer (med högre belastning) och roddmaskin. Klarade faktiskt loppet trots allt.
Inför Berlin maraton 2012 hade jag problem med löparknä. För att öka konditionen utan att belasta med löpning körde jag längre pass på crosstrainer (med högre belastning) och roddmaskin. Klarade faktiskt loppet trots allt.
Quote from Funbeat user on 18 January 2014, 15:05Har en fråga gällande gåband och crosstrainer. hur ofta och hur länge rekommenderar ni att man kör crosstrainer och gåband? Är inte så duktig på just det så frågar om råd av er som är mer vana av träning.
Har en fråga gällande gåband och crosstrainer. hur ofta och hur länge rekommenderar ni att man kör crosstrainer och gåband? Är inte så duktig på just det så frågar om råd av er som är mer vana av träning.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:14Till skillnad från löpning så har ju Crosstrainer har den goda egenskapen att det är rätt skonsamt för kroppen så det går bra att köra ofta och länge även om man är relativt otränad.
Till skillnad från löpning så har ju Crosstrainer har den goda egenskapen att det är rätt skonsamt för kroppen så det går bra att köra ofta och länge även om man är relativt otränad.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:21hur ofta och länge rekommenderar ni då att man kör crosstrainern?
hur ofta och länge rekommenderar ni då att man kör crosstrainern?
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:30Beror helt på din bakgrund.
Beror helt på din bakgrund.
Quote from Funbeat user on 21 January 2014, 12:39har inte kört crosstrainer förut mer än max 2 gånger eller hur menar du med min bakgrund?
har inte kört crosstrainer förut mer än max 2 gånger eller hur menar du med min bakgrund?