Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCyclocross vs. Racer
You need to log in to create posts and topics.

Jag var inne på Cykel City idag och pratade lite med dem om köp av min första racer. Vi kom då in på Cyclocross (eftersom jag frågade om vinterdäck). Som jag uppfattade det hela var det inte någon större skillnad (förutom bromsarna och därmed möjligheten

Ska du tävla så köp racer!

Ta en racer för LVG och skaffa en MTB före crossen.

Tvärtom, köp en cross och kör på den året runt!

På sommaren blir den snabb med 23 mm slicks och strippad på skärmar etc, på höst/vår funkar den bra med mönstrade däck och kanske skärmar. På vintern sätter du på dubbdäck och tar dig fram överallt.

Världe

Hejsan, ska du inte köra SM eller liknande köp en CX. Den funkar hela året med lite olika attiraljer.

Pundare stjäl inte crossar heller. Ser väl ut som lågbudjetracers i deras ögon.

Jag har inte tänkt att tävla "på riktigt" utan mer köra några motionslopp och några triathlonlopp. Jag kommer heller inte att köra "terräng" med den utan det var mer när vi pratade om att köra året runt som jag insåg att det kanske var bättre med en CX. H

Det är bromsgummina som är den stora faktorn vid inbromsning.

Jag tycker att cantileverbromsar suger rätt hårt. Pilliga att justera, och för lite bromskraft för skogskörning. Nästa cross jag köper skall ha skivbromsar. Men, kör du mest asfalt och grusvägar så räcker cantibromsarna. Sen tror jag att du kommer att vil

Då är det ingen Cross om den har skivbromsar. Då blir DET en hybrid, trekking eller något annat.