Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCyclocross vs. Racer
You need to log in to create posts and topics.

Att fälgarna slits har aldrig varit ett reellt argument mot fälgbromsar i min lilla cykelvärld. Har man det problemet verkar man bromsa för mycket eller så gillar man teorierna mer än praktiken.
Och ja, jag har cyklat mycket i lera, salt, grus och annat

Froglegs.

Appropå det här med bromsar; det finns ju även CX med skivbromsar, Surly, Nishiki m.fl. Givet att de inte är godkända för tävling i klassen CX så kombinerar man CX ergonomi med bra bromsverkan... Men det blir ju lite extra vikt vilket kanske suger när man

Raymond, tack för tipset!

Har själv en cross ( Cicli b Cross Ultegra från Radsport Bornmann /Tyskland) och jag är OTROLIGT nöjd med den.
På sommaren sätter jag på slicks och den känns som vilken racer som helst, lätt, snabb och bra. Sen när det blir höst/vinter så är det bara att

Helena, hur många fälgar har du slitit ut?
Du har inte skivbromsar o är dagligdags inblandad i diverse olyckor?

Jag köpte CX i början på januari. Vad gäller bromsverkan så tar mina DA betydligt bättre än CXbromsarna dock så är det inga som helst problem att nita ordentligt om det behövs. Jag kör den som pendlare och vinterträningscykel. Har precis kört 100 mil, fäl

Nu riskerar jag att skämma ut mig ordentligt med en fråga.

Kan man göra om en racer till en cx genom att byta ut hjulen (alt. däcken)?

Nope.

"Nu riskerar jag att skämma ut mig ordentligt med en fråga.

Kan man göra om en racer till en cx genom att byta ut hjulen (alt. däcken)?"

Skillnaden är mer än så. Oftast behöver ramen vara lite kraftigare också så att den inte går av om man är ute och c