Quote from Bertil Nolheim on 1 February 2008, 15:47Vad sägs om bättre geometri för terrängkörning, tjockare däck med bättre bärighet och grepp, dämpning, ...
Vad sägs om bättre geometri för terrängkörning, tjockare däck med bättre bärighet och grepp, dämpning, ...
Quote from Funbeat user on 1 February 2008, 16:29OK, så någonstans går en gräns då terrängen är så dåligt att det går fortare om man har breda däck och dämpning... Ungefär som att det går (snabbare) att köra med traktor i vissa delar i skogen än med en SUV?
Jag har som ni säkert förstått inte kört MTB
OK, så någonstans går en gräns då terrängen är så dåligt att det går fortare om man har breda däck och dämpning... Ungefär som att det går (snabbare) att köra med traktor i vissa delar i skogen än med en SUV?
Jag har som ni säkert förstått inte kört MTB
Quote from Funbeat user on 1 February 2008, 16:39Finnmarksturen är sannolikt det långloppet som är bäst lämpat för CX eftersom den består av grusvägar och stigar.
Jag har inte kört FMT så jag vet inte hur tekniskt svår den är.
Däremot så har trenden varit på MTB-tävlingar i Sverige att de blir mer o m
Finnmarksturen är sannolikt det långloppet som är bäst lämpat för CX eftersom den består av grusvägar och stigar.
Jag har inte kört FMT så jag vet inte hur tekniskt svår den är.
Däremot så har trenden varit på MTB-tävlingar i Sverige att de blir mer o m
Quote from Bertil Nolheim on 1 February 2008, 17:16Jag körde FMT -94 då var det 1/4 asfalt, 1/2 grusväg och 1/4 stig.
Så det är klart att man kan vinna ganska mycket på högre fart på väg.
Det samma gällde 08XC och de flesta långlopp skulle jag gissa eftersom jag har svårt att se att man skulle orka köra 1
Jag körde FMT -94 då var det 1/4 asfalt, 1/2 grusväg och 1/4 stig.
Så det är klart att man kan vinna ganska mycket på högre fart på väg.
Det samma gällde 08XC och de flesta långlopp skulle jag gissa eftersom jag har svårt att se att man skulle orka köra 1
Quote from Funbeat user on 1 February 2008, 18:21Kanske det, men jag tror inte att jag tycker det är så roligt, det måste vara lite samma känsla som motorcross och det var roligt i en halvtimme ungefär. Är inte heller särdelens bra på "teknikkörning" samt lite skrajsen av mig, så jag tror att om jag cyk
Kanske det, men jag tror inte att jag tycker det är så roligt, det måste vara lite samma känsla som motorcross och det var roligt i en halvtimme ungefär. Är inte heller särdelens bra på "teknikkörning" samt lite skrajsen av mig, så jag tror att om jag cyk
Quote from Funbeat user on 1 February 2008, 22:01Grusvägarna på Finnmarksturen har till stora delar väldigt löst grus, i alla fall var det så senast. Då vinner man helt klart på att ha breda däck. De sträckor där jag nog vann mest på Karl-Oskar var utförslöpor med mjuk mark och rötter.
Jag spolar av mi
Grusvägarna på Finnmarksturen har till stora delar väldigt löst grus, i alla fall var det så senast. Då vinner man helt klart på att ha breda däck. De sträckor där jag nog vann mest på Karl-Oskar var utförslöpor med mjuk mark och rötter.
Jag spolar av mi
Quote from Bertil Nolheim on 1 February 2008, 23:01Vad jag tycker är roligast med MTB är att det kan vara så tekniskt utmanande, väldigt mycket koordination + att man inte själv bestämmer när man måste ta i, det gör terrängen.
Landsväg är också jättekul men på ett helt annat sätt, fartens tjusning, man k
Vad jag tycker är roligast med MTB är att det kan vara så tekniskt utmanande, väldigt mycket koordination + att man inte själv bestämmer när man måste ta i, det gör terrängen.
Landsväg är också jättekul men på ett helt annat sätt, fartens tjusning, man k
Quote from Funbeat user on 1 February 2008, 23:56Så en Nishiki XC 7 skulle kunna funka för en 38-årig fd ramknäckare inom mtb?
Vill nu inte påstå att jag har varit någon fantom eller nåt men vi testade att hoppa lite och köra på ganska rejält i gamla bäckfårå o dyl.
Nu är man 10 år äldre och det är da
Så en Nishiki XC 7 skulle kunna funka för en 38-årig fd ramknäckare inom mtb?
Vill nu inte påstå att jag har varit någon fantom eller nåt men vi testade att hoppa lite och köra på ganska rejält i gamla bäckfårå o dyl.
Nu är man 10 år äldre och det är da
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 19:26Phu, var precis ute och cyklade en mil till med min nya CX, skitkul och jobbigt nu när det var snöstorm igår och det var lite löst att cykla. Jag måste dock hitta en cykelpump och dra i däcken lite extra luft, tror jag kan vinna lite i minskat rullmotstån
Phu, var precis ute och cyklade en mil till med min nya CX, skitkul och jobbigt nu när det var snöstorm igår och det var lite löst att cykla. Jag måste dock hitta en cykelpump och dra i däcken lite extra luft, tror jag kan vinna lite i minskat rullmotstån
Quote from Funbeat user on 2 February 2008, 19:34SKS fotpump!
SKS fotpump!