Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Om man _aldrig_ har cyklat racer förrut är Tjejvättern definitivt helt fel dag att prova. Det är tillräckligt trafikfarligt som det är. Minst 5 provturer på racer innan, gärna mer. Det är vingligare än en vanlig cykel i början, knepigt att växla och broms

Maria, vi förutsätter alla att den som ger sig ut på ett motionslopp faktiskt har tränat inför det på samma cykel och med samma utrustning som ska ske på själva loppet. Allt annat är bara dumt.

Bruse: Ja, vi vet det. 🙂 Det här var mest menat till den som nu eventuellt trodde att det kanske var en bra idé att hyra en racer bara till Tjejvättern, typ som man gör med våtdräkt till Vansbro.

Ah, just det...

Nu finns det faktiskt en del _verkligt_ tuffa tanter på Tjejvättern, de kommer dit kvällen före eller på morgonen, hämtar nummerlappen och sin hyrda treväxlade eller enväxlade vanliga cykel, och sätter igång när deras startttid kommer ...
Fast det är inte

Som nån skrev, det går att cykla Vättern på gamla stålcyklar. Vet ett gäng so körde på fixedgear. Allt går. Men det handlar väl om hur skönt roligt och snyggt det är.

Som jag skrev, verkligt tuffa - men inget jag rekommenderar.

Ingrid: Tar du med egna pedaler till din hyr-racer? Eller ingår skor i hyran?

Har köpt egna skor som passar både till den hyrda racern och min vanliga MTB. Klart man måste hyra några månader innan för att träna på samma cykel som man använder tycker jag

Min mormor cyklade varberg-nässjö-gränna-borås-varberg på damcykel på landsvägar och grusvägar 1936.

Det var inte runt Vättern!