Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelcykelkondition vs joggingkonditio …
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Jo jag börjat cykla i år och jag ligger nu på en träning av 3 x 40km i veckan som jag avverkar på 90-100 minuter beroende på väder och vind. Det är jag nöjd med som glad amatör och det innebär en snittfart på 25-26km. Efter att ha läst på här så höj

Pulsen brukar ju skena iväg lite när man är ute och joggar/springer, lättare att värma upp ordentligt på cykeln. Blev också fundersam när pulsen for upp till 10 slag under max bara efter några minuter :@

Men efter att ha härdat ut ngn kilometer så brukar

Hur fort man kan springa/cykla/shoppa beror på dels den lokala förmågan och dels den centrala. Den centrala förmågan eller flåset tränas alltid om bara hjärtat slår hårt i bröstet. Den lokala är mer specifik tex benen vid cykling, och utvecklas bäst vid t

Jag gjorde tvärtom och tog min löparkondition och hängde med på Fredrikshofs gemensamma cykelträning förra lördagen. Total nybörjare på cykel men skapligt löptränad var det inga problem att hänga med tio mil med snitt på 30 km/h. Men jag tror helt klart d

Conny,

att pulsen skenar efter ett par minuter brukar bero på dålig kontakt mellan hud och pulsband. Fukta ordentligt med vatten och spänn bandet lite hårdare.

/B.

Tyvärr så kändes det lika jobbigt som pulsen visade 🙁

Jag snittar ca 30-32 på mina cykelrundor och försökte mig på att springa förra veckan. Knappt tre kilometer. Jag hade med mig min cykelGarmin, prylgalen som man är, och kollade på den när jag tyckte det började bli jobbigt... 300 meter hade jag sprungit d

I löpning bär man sin kroppsvikt. Man blir snabbt varse om man är för tung vilket knappt märks i cykling.

Jodå Susse det märks... i nedförsbackarna rullar man förbi alla!

>I löpning bär man sin kroppsvikt. Man blir snabbt varse om man är för tung vilket knappt märks i cykling.

Det är klart att det märks i cykling om du är för tung. Det är naturligtvis ingen fördel att släpa på en massa extrakilon i uppförsbackarna.