Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:04Det gäller att ha rätt argument när man vill underlätta för cykling. Att det skulle minska/ersätta bilismen och genom det bidra till bättre miljö är ett väldigt dåligt argument. Om vi ska tro på de som undersökt frågan.
Det är lite svårt att summera unde
Det gäller att ha rätt argument när man vill underlätta för cykling. Att det skulle minska/ersätta bilismen och genom det bidra till bättre miljö är ett väldigt dåligt argument. Om vi ska tro på de som undersökt frågan.
Det är lite svårt att summera unde
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 13:21Hmmm ... det där med miljön gav inte så mycket.
Besparning för sjukvård och därmed mindre skatt? Under förutsättning att det _är_ hälsosamt att cykla (motionera).
Hmmm ... det där med miljön gav inte så mycket.
Besparning för sjukvård och därmed mindre skatt? Under förutsättning att det _är_ hälsosamt att cykla (motionera).
Quote from Lotta W on 18 June 2010, 14:09Jag vill ha lika bra kvalitet på cykellederna som billederna, t.ex. jämn asfalt, korsningar som ej är skymda, svängradier som är anpassade till cykling, bra skyltning så att det framgår vad som gäller i t.ex. korsningar, etc. Min åsikt är att när nya cyke
Jag vill ha lika bra kvalitet på cykellederna som billederna, t.ex. jämn asfalt, korsningar som ej är skymda, svängradier som är anpassade till cykling, bra skyltning så att det framgår vad som gäller i t.ex. korsningar, etc. Min åsikt är att när nya cyke
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 14:13Men egentligen kan de flesta av dina önskemål uppfyllas genom att helt enkelt flytta dig ut till vägarna. Efter en sträng vinter kan jag inte påstå att alla har fin asfalt, men det är lika för alla.
Många av problemen med korsningar och liknande hade kun
Men egentligen kan de flesta av dina önskemål uppfyllas genom att helt enkelt flytta dig ut till vägarna. Efter en sträng vinter kan jag inte påstå att alla har fin asfalt, men det är lika för alla.
Många av problemen med korsningar och liknande hade kun
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 15:03Jag skulle önska vägar som fungerade för såväl bilar som cyklar. Är inte mycket för att upprätta cykelvägar och strida för särintressen (inte ens de jag själv tillhör).
Generellt är det ganska bra idag, inte mycket som aktivt förhindrar cykling. Det som ä
Jag skulle önska vägar som fungerade för såväl bilar som cyklar. Är inte mycket för att upprätta cykelvägar och strida för särintressen (inte ens de jag själv tillhör).
Generellt är det ganska bra idag, inte mycket som aktivt förhindrar cykling. Det som ä
Quote from Lotta W on 18 June 2010, 15:06Visst kan det lösas genom att låta cyklar och bilar samsas på vägen; det tycker jag är en mycket bättre lösning än att klämma ihop cyklister och fotgängare, med klara trafikregler o.s.v. Jag tycker inte att det på något sätt strider mot mina andra önskemå
Visst kan det lösas genom att låta cyklar och bilar samsas på vägen; det tycker jag är en mycket bättre lösning än att klämma ihop cyklister och fotgängare, med klara trafikregler o.s.v. Jag tycker inte att det på något sätt strider mot mina andra önskemå
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:04Den där rapporten har ju lite konstig utgångspunkt. Jag vet inte av vilken anledning undersökningen uppstod, men av vilken anledning vill man undersöka enbart cykel som substitut till bil och enbart i hur samhället ser ut just nu? Det är väl inte så konst
Den där rapporten har ju lite konstig utgångspunkt. Jag vet inte av vilken anledning undersökningen uppstod, men av vilken anledning vill man undersöka enbart cykel som substitut till bil och enbart i hur samhället ser ut just nu? Det är väl inte så konst
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:13Tobias, du måste läsa om avstånd.
En Christianacykel kan fungerar utmärkt för mat, barnhämtning osv, om, OM, du bor mindre än 10 km från punkt till punkt. Cykeln avlastar miljön när många cyklar.
De flesta bilisterna i centrum bor ju inte 5 eller 10 km
Tobias, du måste läsa om avstånd.
En Christianacykel kan fungerar utmärkt för mat, barnhämtning osv, om, OM, du bor mindre än 10 km från punkt till punkt. Cykeln avlastar miljön när många cyklar.
De flesta bilisterna i centrum bor ju inte 5 eller 10 km
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:16Och i såna fall är inte enbart cykel alternativet. Man skulle kunna åka kollektivt också.
Men vad jag har läst så är ungefär hälften av alla bilresor kortare än 5 km. Och i städer så är det uppemot 70-80 procent.
Och i såna fall är inte enbart cykel alternativet. Man skulle kunna åka kollektivt också.
Men vad jag har läst så är ungefär hälften av alla bilresor kortare än 5 km. Och i städer så är det uppemot 70-80 procent.
Quote from Funbeat user on 18 June 2010, 19:18Man kan också stanna hemma och handla på nätet, men nu var det en rapport om cykel. Fredriks poäng var att vi inte ska försöka driva miljöargumentet så hårt när det gäller cykel.
Edit: så kan man göra något för miljön? ja. Är cykeln svaret på vad man kan
Man kan också stanna hemma och handla på nätet, men nu var det en rapport om cykel. Fredriks poäng var att vi inte ska försöka driva miljöargumentet så hårt när det gäller cykel.
Edit: så kan man göra något för miljön? ja. Är cykeln svaret på vad man kan