Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykellicenser, en röra för en ej …
You need to log in to create posts and topics.

Jag har försökt förstå hur tävlingslicenser hänger ihop. Jag är lite splittrad men ska försöka sätta ihop någorlunda drivande frågeställningar..

Det finns en drös licenser.. Elit 2007 (26-30), Veteran 2007 (>30), U25 (<25), massa ungdomsklasser och av nå

Tyvärr kan vem som helst mellan 19-49 års ålder lösa en seniorlicens.

När du är 30 år kan lösa en Veteranlicens -30 och så vidare.

Du kan med en seniorlicens starta på SM altså inte VeteranSM!

Du kan byta licensklass en gång per år. T ex. köra i elit/s

Hmm det blev inte särskilt mycket klarare.. särskilt inte som jag inte kan hitta igen någon "seniorlicens" bland licensgrupperna i SCF.. Vart kommer den ifrån? Och vad har det för betydelse vad man har för licens.. eller rättare sagt - när har det betydel

Elit/senior är samma licens 19-29 år men man kan köra till och med 49 år i Elit/senior.

Licensen styr vilken tävlingsklass du kör i.
Du kan däremot med arrangörens godkännande köra i en "snabbare" klass 70->60->55->50->40->30->senior->elit

Klarare?

Jonas, vad är syftet med detta?? Att försöka på koll på läget?? Men glöm det.. SCF är ju inblandat.. Regler kan alltså ändras från tävling till tävling.. typ.. kanske.. eller nåt.. Finns en annan tråd om det..

Vad vill du göra?? Köra i Veterancupen, ell

SCF har ett regelverk, men det arrangören som väljer vilka klasser som ska finnas på tävlingen förutom mästerskapen.

Det enklaste är att lösa Elitlicens/seniorlicens och köra elitklass, Då får man empiriskt reda på hur bra man är.

Man startar på SM och

Men David för faan.. va less jag blir på dej ibland!!

Man kanske inte vill köra i Elitklass!!! En del börjar med cykling vid 2X-3X års ålder och då kanske inte Elitklass är det första man tänker på OM man vill börja tävla!!

Det här är vad som finns att välja på i den klubb jag nyss gått med i.

Licenser för 2007 inkl. försäkring
Avgifter Ungdomar födda 1993- 1996 100: -
Ungdomar födda 1991- 1992 270: -
Ungdomar födda 1989- 1990 455: -
Övriga 530: -
Motionslicens (endast

Du kan tyvärr inte tävla med motionslicens. Du är alltså bara försäkrad.

Silva: Man får lösa Vetlicens om man vill och sedan är det bara att börja tävla.

Därefter kan man påpeka gång efter annan till arrangörerna att det inte finns någon Vetklass.

Du har licens och kör förhoppningsvis så många tävlingar som möjligt och även