Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykla på rulle, en fråga
You need to log in to create posts and topics.

Det här låter som en osann myt. Om man reducerar baksuget finns det väl ändå en gubbe nånstans längst bak där samma baksug finns kvar. Med samma logik skulle det alltså vara jobbigare att ligga längst bak i en klunga?

Mnja, killen längst fram tjänar lite på att ngn tar hans baksug. Killen längst bak tjänar på att ngn tar hans vind. Alla kan mao. tjäna på klunga.
Procentuppgifter blir ju alltid grova uppskattningar. Det lär ju bero på många faktorer utöver avståndet mel

Jag menar jobbigare längst bak än näst längst bak...

Rent fysiskt blir det ju så. Och jag har nog tyckt det är så i verkligheten också, betydligt jobbigare att hålla rulle som sista-cyklist, än som näst sist. Fast jag är bra usel på klung-körning iofs.

Huh? Myt? Ligger man på rulle blir det *mycket* lättare, en sanning som det är lätt att bekräfta själv genom att helt enkelt testa. Kruxet är förstås att man måste ligga ruggigt nära om man ska uppleva det som "lätt". När man närmar sig kommer man att kän

Mi Chel, nu handlade det inte om att det blir lättare att ligga på rulle. Där är nog alla överens. Det handlar om att den som ligger längst fram får det enklare om nån ligger bakom jämfört med om han var helt ensam.

Ojdå, missade det helt 😀
Glöm inlägget.

Iain, jag vill fortfarande veta var du har hittat dina siffror.

När det gäller uttrycket baksug så är det lite missvisande. Det klungkörning handlar om är att alla hjälps åt att dra med sig den omgivande luften. Man skapar en "bubbla" av luft som omger c

5-6 led är bäst pga ryckighet i klungan (sorry, kunde inte låta bli att vidga tråden lite...)

"Jag menar jobbigare längst bak än näst längst bak... "

Det är minst jobbigt att ligga inuti klungan, i mitten. Det är alltså jobbigare att ligga längst bak än nåt längre fram i klungan.