Quote from Funbeat user on 21 September 2009, 22:18Var Iain har fått sina siffror vet jag ej, men om man slår i sin Bicycling Science (Wilson, MIT Press) så hittar man siffran 15% som en uppskattning på hur mycket luftmotståndet minskar för den som ligger framför (givet rätt avstånd, cykel, väder, etc, et
Var Iain har fått sina siffror vet jag ej, men om man slår i sin Bicycling Science (Wilson, MIT Press) så hittar man siffran 15% som en uppskattning på hur mycket luftmotståndet minskar för den som ligger framför (givet rätt avstånd, cykel, väder, etc, et
Quote from Funbeat user on 21 September 2009, 22:23Lustigt - satt just och slog i Wilsons bok men har svårt att hitta: vilken sida?
Lustigt - satt just och slog i Wilsons bok men har svårt att hitta: vilken sida?
Quote from Funbeat user on 21 September 2009, 22:29Sid 198 (tredje upplagan), näst sista stycket. Står inte så mycket egentligen, men det finns en diger referenslista i slutet av kapitlet om man nån gång hade tid att fördjupa sig. Kanske ut och träna istället...
Sid 198 (tredje upplagan), näst sista stycket. Står inte så mycket egentligen, men det finns en diger referenslista i slutet av kapitlet om man nån gång hade tid att fördjupa sig. Kanske ut och träna istället...
Quote from Funbeat user on 21 September 2009, 22:47Tack!
EDIT:
För er som (ännu) inte köpt boken:"A better representation of two riders one behind the other is of two circular cylinders. When the gap is about two diameters, the lead cylinder or person actually experiences a reduction in drag of about 1
Tack!
EDIT:
För er som (ännu) inte köpt boken:
"A better representation of two riders one behind the other is of two circular cylinders. When the gap is about two diameters, the lead cylinder or person actually experiences a reduction in drag of about 1
Quote from Funbeat user on 22 September 2009, 14:13> "A better representation of two riders one behind the other is of two circular cylinders..."
Finns lite kvar att göra på modelleringen kan man tro.
> "A better representation of two riders one behind the other is of two circular cylinders..."
Finns lite kvar att göra på modelleringen kan man tro.
Quote from Funbeat user on 22 September 2009, 15:02Ja, man undrar ju lite vad de började med om v.2 är cylindrar. Kuber? Hursomhelst måste man ha cyklisten bakom praktiskt tagit i ryggfickan för att det ska ge nåt - om du är ca 50 centimeter "djup" så måste bakomvarande sitta inom en meter bakom dig. Och
Ja, man undrar ju lite vad de började med om v.2 är cylindrar. Kuber? Hursomhelst måste man ha cyklisten bakom praktiskt tagit i ryggfickan för att det ska ge nåt - om du är ca 50 centimeter "djup" så måste bakomvarande sitta inom en meter bakom dig. Och
Quote from Funbeat user on 22 September 2009, 15:41Det är böter på att ligga för nära framförvarande cyklist....;)
http://www.polisen.se/Global/Enbart%20Intrapolis/Handbocker,%20lathundar,%20checklistor/01%20Gemensam/Handb%C3%B6cker/Ordningsbotshandbok/0%20Brott%20mot%20trafikf%C3%B6rordningen/Trafikforo
Det är böter på att ligga för nära framförvarande cyklist....;)
Quote from Funbeat user on 22 September 2009, 15:46Hehehe nu blir det problem! 😀
Hehehe nu blir det problem! 😀
Quote from Rasmus Olsson on 22 September 2009, 15:55Definiera "anpassat avstånd" tack.
Definiera "anpassat avstånd" tack.
Quote from Funbeat user on 22 September 2009, 15:58När man ligger på rulle mäts anpassat avstånd i centimeter. Bra att det blir böter för de som sabbar klunr genom att inte ligga tillräckligt nära framförvarande cyklist.
När man ligger på rulle mäts anpassat avstånd i centimeter. Bra att det blir böter för de som sabbar klunr genom att inte ligga tillräckligt nära framförvarande cyklist.