Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelCykling på väg
You need to log in to create posts and topics.

Ingen rolig syn ...

Intressant Peter. Jag har en kompis som cyklade på cykelbanan. Han cyklade så snabbt att polisen stoppade honom och sa till honom att han skulle cykla på vägen istället. (har för mig att han cyklade omkring 25 -30km/h).

Polisen har dålig koll på lagarna. Det finns många historier där de verkligen är ute och cyklar.

Fia: Jag cyklade ungefär 33km/h o det va på 50 väg. Men han va säker på sin sak. Hjälpte inte att jag sa att jag inte tyckte det passa o cykla på cykelväg i den hastigheten eftersom det är/var mycket folk som promenerade.

Mvh Peter

Att man får så olika besked är just därför jag tycker att det är intressant. Därför välkomnar jag utslaget av domen mot cyklisten. Det kanske ger en översyn av lagen och hur den skal tolkas.

Eftersom lagen lämnar utrymme för individuella beslut så är den alltid lämplig att tolka i domstol.
Samma kostnad för cyklisten.

Det är domstol som avgör, inte polisen. Be polisen göra en anmälan om de anser dig göra fel, annars be dom sluta trakassera cyklister.

Det är vi cyklister som måste avgöra vart det är mest lämpligt att cykla.
Det svaret fick jag när jag skrev till transportstyrelsen och frågade vart jag skulle cykla. På vägen eller cykelbanan! (Frågan gällde Onsalavägen) 3mil söder om Göteborg.

Skall j

Jag cyklar på cykelbanan om den är bred och i fint skick. Annars blir det vägen. Tycker att vägen är bred nog för att rymma cyklar och bilar.