Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningCyklist i Lidingöloppet
You need to log in to create posts and topics.

12

Tänker göra klassikern. Problemet är att jag inte tagit ett löpsteg på över ett år pga risigt vänsterknä. Har hyfsad kondis då jag cykeltränar en hel del. Min fråga är klarar man maxtiden om man "gålunkar" sig runt lidingöloppet.

Rent spontant känns det ju inte som en bra idé då du som du skriver "inte tagit ett löpsteg på över ett år pga risigt vänsterknä".

En extremt dum idé att utsätta din kropp för den belastningen. Bättre att rehabträna upp kroppen och kör något år senare.

Vet du bara att knäet håller, har du ju gott om tid med tanke på den generösa maxtiden

Tyvärr är nog mina knäskador av den arten att dom inte kommer att vara speciellt mycket bättra om ett år. Har dock gjort att bedömningen att knät klarar snabbpromenad. Är förövrigt hyfsat bra genomtränad så kondis och styrkemässigt bör det gå bra. För att

Det är väl bara att gå ut och gå 15 km på 2,5 timmar, så vet du. Det är ganska snabbt, men inte omöjligt. Räkna med träningsvärk. 🙂

Det verkar på dig som det bara finns ett (1) alternativ, och det är att göra det. Då är det väl "bara" att gå/lunka på och se om man klarar det. Sedan får du nog ta det på ditt eget ansvar med tanke på ditt knä. Men det känner du nog bäst själv. Gör du LL

Det klarar du nog bra. Promenad uppför, blandjogg på platten och jogg utför borde bli klart under 9.30. Mellan 7 och 8 min/km borde du väl kunna prestera utan att nånsin komma nära regelrätt löpning

Förra sommaren promenerade jag och hustrun Lidingöspåret enligt följande:
34,42 km
10:17 min/km
5,83 km/h

Alltså bara snabb promenad och inte ett löpsteg. 5:54 totalt

Vad kan hända med knäet om du springer, förvärrar/försämrar du knäet? Om svaret är JA, skippa LL!

12