Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäck?
You need to log in to create posts and topics.

Tubdäck "sväljer" ojämnheter bättre än kanttråd fastän du pumpar dem med högre tryck.

Detta ger lägre rullmotstånd och framför allt bättre komfort i och med bättre vägkänsla.

Varför har proffsen gått tillbaka till tub?

För att de inte lagar sina punkteringar själva?

Varför har proffsen gått tillbaka till tub?

Tubfälger väger också mindre.

Dom betalar inte heller för däck eller fälgar.

> Visst är det så, men kanske inte på det sättet som du menar.
Enl det här testet:

Tire Rolling Resistance


har Tufo Elite Jet ett rullmotstånd som är 74% högre än det hos Michelin Pro2Race (Crr= 0,0073 jmf med 0,0042)

Test i

David:
Det var ffa inte skillnaden mellan tubkanttråd jag ville visa på.
Om du hade tittat på testet jag länkade till så hade du sett att även bland tub-däck
är Tufo bland de sämsta map rullmotstånd.
Tufo Elite Jet har tex mer än 50% högre rullmotstån

Däck som jag kan rekommenndera dig att köpa är Grandprix3000 har kört med såna däck under flera års tid. Dom är bäst när det gäller punkteringsskydd, tävlar väldigt mycket och på dom senaste fem åren har jag kört en punktering när jag använt Grandprix 30

Har senaste 5 åren kört på GP 3000 och nu senast på GP4000. Helnöjd med dessa däck som kombinerar bra slitstyrka/punkteringsskydd och bra rull.

/Johan

Har kört alltid kört på michelin pro race men nu ska jag prova schwalbe stelvio

Kör på Vittoria Open Corsa Evo CX, har både tub och kantråd och gillar dom, har även vart nöjd med Vittoria Rubino Pro som är lite billigare men i mitt tycke nästan samma prestanda.

Är bara en sak jag har problem med och det är att få på däcken på fälgar