Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäckfråga
You need to log in to create posts and topics.

Hej,

Köpte en ny racer för ca 3 mån sedan, den har nu rullat drygt 170 mil, frågan är om jag bör byta däck innan VR? Ungefär hur många mil ska däcken klara innan det är dags för byte? Det är svårt att avgöra hur slitna de är då de helt saknar mönster.

3000-4000 km. ! Selv har jeg konti 4000 som har holdt 9000 km

Sitter det ett ruttna "orginaldäck" på hojen bör du byta omgående. Sitter det kvalitetsdäck så är det många mil kvar.

Håller med Mandus och bytte själv däck förra veckan efter ca 130 mil på originaldäcken. Nu kanske inte Bontrager är några ruttna originaldäck kanske. Men alla talar så gott om GP4000S så jag föll för frestelsen.

MEN! Byt inte dagen innan så du kommer upp

Du behöver inte byta kvalitetsdäck efter 170 mil, det är bara att köra vr. Om du känner för det, kan du skifta fram och bakdäck med varandra då bakdäcket slits mer än dubbelt så fort, samt att ha bästa slitbanan /punkaskyddet bak.

Körde tjejvättern i fredags dock utan att få punktering. När jag kollade däcken efteråt så finns det ett litet märke/fördjupning i bakdäcket (typ kört på en nubb som inte fastnat). Bör det bytas innan jag kör vätternrundan?

Superlim och tryck ihop.

Jag brukar använda LiquiSole.

Tack för svaren. Jag har ingen aning om mina däck kan klassas som kvalitativa eller ej, de följde med min racer och det står Specialized Mondo på dem. Ngn skrev att jag inte bör byta däck precis innan loppet, varför inte? Vad är nackdelen med att köra med

BYT DÄCK INNAN VR !!

Köp ett par bra däck typ continental GP4000s eller Mihelin pro race samt ett par bra slangar, 70-85 grammare typ swalbe, Michelin eller Continental.

Kör ett pass innan loppet för att kolla att allt är OK.

Du kommer bli snabbare,