Quote from Guest on 14 June 2010, 21:41Hej,
Köpte en ny racer för ca 3 mån sedan, den har nu rullat drygt 170 mil, frågan är om jag bör byta däck innan VR? Ungefär hur många mil ska däcken klara innan det är dags för byte? Det är svårt att avgöra hur slitna de är då de helt saknar mönster.
Hej,
Köpte en ny racer för ca 3 mån sedan, den har nu rullat drygt 170 mil, frågan är om jag bör byta däck innan VR? Ungefär hur många mil ska däcken klara innan det är dags för byte? Det är svårt att avgöra hur slitna de är då de helt saknar mönster.
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 21:513000-4000 km. ! Selv har jeg konti 4000 som har holdt 9000 km
3000-4000 km. ! Selv har jeg konti 4000 som har holdt 9000 km
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 21:58Sitter det ett ruttna "orginaldäck" på hojen bör du byta omgående. Sitter det kvalitetsdäck så är det många mil kvar.
Sitter det ett ruttna "orginaldäck" på hojen bör du byta omgående. Sitter det kvalitetsdäck så är det många mil kvar.
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:23Håller med Mandus och bytte själv däck förra veckan efter ca 130 mil på originaldäcken. Nu kanske inte Bontrager är några ruttna originaldäck kanske. Men alla talar så gott om GP4000S så jag föll för frestelsen.
MEN! Byt inte dagen innan så du kommer upp
Håller med Mandus och bytte själv däck förra veckan efter ca 130 mil på originaldäcken. Nu kanske inte Bontrager är några ruttna originaldäck kanske. Men alla talar så gott om GP4000S så jag föll för frestelsen.
MEN! Byt inte dagen innan så du kommer upp
Quote from Funbeat user on 14 June 2010, 22:27Du behöver inte byta kvalitetsdäck efter 170 mil, det är bara att köra vr. Om du känner för det, kan du skifta fram och bakdäck med varandra då bakdäcket slits mer än dubbelt så fort, samt att ha bästa slitbanan /punkaskyddet bak.
Du behöver inte byta kvalitetsdäck efter 170 mil, det är bara att köra vr. Om du känner för det, kan du skifta fram och bakdäck med varandra då bakdäcket slits mer än dubbelt så fort, samt att ha bästa slitbanan /punkaskyddet bak.
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 15:11Körde tjejvättern i fredags dock utan att få punktering. När jag kollade däcken efteråt så finns det ett litet märke/fördjupning i bakdäcket (typ kört på en nubb som inte fastnat). Bör det bytas innan jag kör vätternrundan?
Körde tjejvättern i fredags dock utan att få punktering. När jag kollade däcken efteråt så finns det ett litet märke/fördjupning i bakdäcket (typ kört på en nubb som inte fastnat). Bör det bytas innan jag kör vätternrundan?
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 15:12Superlim och tryck ihop.
Superlim och tryck ihop.
Quote from Bertil Nolheim on 15 June 2010, 16:10Jag brukar använda LiquiSole.
Jag brukar använda LiquiSole.
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 16:20Tack för svaren. Jag har ingen aning om mina däck kan klassas som kvalitativa eller ej, de följde med min racer och det står Specialized Mondo på dem. Ngn skrev att jag inte bör byta däck precis innan loppet, varför inte? Vad är nackdelen med att köra med
Tack för svaren. Jag har ingen aning om mina däck kan klassas som kvalitativa eller ej, de följde med min racer och det står Specialized Mondo på dem. Ngn skrev att jag inte bör byta däck precis innan loppet, varför inte? Vad är nackdelen med att köra med
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 22:05BYT DÄCK INNAN VR !!
Köp ett par bra däck typ continental GP4000s eller Mihelin pro race samt ett par bra slangar, 70-85 grammare typ swalbe, Michelin eller Continental.
Kör ett pass innan loppet för att kolla att allt är OK.
Du kommer bli snabbare,
BYT DÄCK INNAN VR !!
Köp ett par bra däck typ continental GP4000s eller Mihelin pro race samt ett par bra slangar, 70-85 grammare typ swalbe, Michelin eller Continental.
Kör ett pass innan loppet för att kolla att allt är OK.
Du kommer bli snabbare,