Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDäckfunderingar
You need to log in to create posts and topics.

Jag är oxå mkt nöjd med mina michelin race pro 3, lätta att kränga och håller för mig minst 400mil. Rea nu på chainreaction på dessa däck för otroliga 179:-/st... 🙂

Hur många mil skulle ni säga behövs för att köra in ett par nya däck? Slängde på mina nya GP4000S alldeles för sent och har bara kört 4,5 mil med dem och hinner inte köra så mycket mer innan tävlingen på lördag. "Gummikanten" i mitten är inte nedsliten ä

Köra in?

Bra att du frågade.

Har trott/hört att man behöver köra några mil med nya däck innan de presterar optimalt. Det känns t.ex. som att den där gummikanten som finns på mitten av mina GP4000S borde orsaka lite extra friktion, den slits ju ner efter några mil.

Michelindäck har en yta som påminner om vax eller något. Det försvinner under de första kilometer.

Jag tror att det finna andra parametrar att fundera på om du tycker att blir jobbigt med det "stooora" rullmotståndet som någon tysk har lyckats uppmäta i sitt lab.

Haha, jag tror det finns rätt många parametrar som kommer att bli jobbiga. Men det skadar ju inte att optimera det man kan.

Nya däck har ofta lite släppmedel på slitbanan, detta kommer ifrån gjutformen då däck tillverkas (för att däcket ska lossna lättare från gjutformen), detta gäller även MC-däck. Det försvinner relativt fort, men vid risk för halt väglag kan man använda lit

Vissa brukar "skrapa" sina däck för att få ett bättre fäste/bli av med "vaxet". Spänner upp cykeln i ett mekställ och tar helt enkelt baksidan på t.ex en morakniv och vevar på som FN och ”svarvar” bort det där ”vaxet” eller vad det nu är. Men nä 4-5 mil