Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDåligt löpsteg?
You need to log in to create posts and topics.

Jag undrar om mitt löpsteg suger? De senaste gångerna som jag har varit ute och sprungit har jag fått en smärta i vaderna som påminner väldigt mycket om träningsvärk. Smärtan uppstår medans jag springer. Kan det vara löpsteget eller underutvecklade vadmus

Att byta löpsteg till framfota ger oerhört mycket mer last på vaderna. Så träningsvärk är inte otänkbart. Träna kort och ofta, plus addera excentrisk vadpress.

Och glöm inte stretcha vaden, den får inte bli för kort när du kör hårt.

Jag måste bara kasta mig in på ett stickspår: "snöra inte skorna på joggingturen" skrev någon i ett inlägg här ovan (har fel sida öppen just nu så jag ser inte vem det var). Är det fler som har åsikter om snörning? Jag ser mig fortfarande i högsta grad so

Snörar man skorna för hårt kan man få kramp i foten (been there, done that).
Snörar man för löst kan man få skavsår av glappande hälkappa (been there, done that).

Innan jag hittade en lagom hård snörning hade jag alla problem i värkden att springa, för d

Jag knyter skorna lite löst, sedan så lossar jag dem aldrig mer
utan stoppar bara in foten med hjälp av skohorn.
Fungerar hur bra som helst.
Började med detta för många år sedan pga
att det just aldrig blir för löst knutet men oack oftast för hårt.

Fredrik, äntligen ett intressant ämne 🙂 Lydiard lacing rules (V) Inte för löst och inte för hårt. Annars kan man göra som triathleterna och knyta med resårband.

På vissa skor har jag svårt att hitta lagom hård knytning och tänkte testa Xtenex:
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=14688&art=3573548

Jag har bara sprungit med dom en gång så jag kan inte säga så mycket ännu men det är lätt att snöra skorta olika

Håller med Klas, Lydiard lacing är hur bra som helst. Använder det på alla skor jag har. Kolla här: http://www.lydiardfoundation.org/training/lacingthelydiardway.aspx

Jag brukade få pirr i några tår på ena foten efter 7-8 km i mina nya skor. Så där höll det på första 20 milen. Skorna är neutrala och har alltså inga hårda kilar men är ändå rätt så uppbyggda under hålfoten. Nu är de insprungna. Eller kanske jag.

Provad

Var ute på runda igen idag, men lite lösare knutna skor och framförallt tänkte jag på att inte lyfta/vinkla foten upp utan att arbeta mer med låren. Kändes mycket bättre den här gången, även om det fortfarande är tungt på sina sätt 😀
Mycket bra tips hur