Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDags att ta debatten?
You need to log in to create posts and topics.

Hittade följande alster på SCF:s webbsajt:
http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Kramellerrakhoger/

Själv undrar jag bl.a. när skribenten cyklade senast...

Undrar om det var hon som körde på gruppen från CK Lunedi?

Många retar sig på att man kör två led och inte ett (helst i vägrenen eller diket) och inser inte i sitt inskränkta tänkande att det blir hälften så kort omkörning och att man inte bör köra om man har möte även om det är en enskild cyklist. Svårt att lära

Jag skulle vilja vända lite på argumentationen:

Har polisen någonsins bötfällt någon för att gå på cykelvägen?

Vad händer om man brakar in i en barnvagn på cykelvägen i 40 km/t?

Jag skulle vilja säga att det är hjältemodigt och osjälviskt att cykla på

.

Fotgängare får gå på cykelbanan. De till och med uppmanas att gå på den:
"Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan."
https://lagen.nu/1998:1276#K7P1

Om du kör på någon med din cykel så utreds olyckan p

Och då ska man som cyklist och medtrafikant anpassa sig till det vid omkörning. Visst retar det mig att folk går i bredd, inte har koll på sina hundar etc etc, men jag vill inte riskera att köra på dem för det.
Den typen av tänkande verkar inte bilister

Ett stort problem är att folk inte har vett att gå på rätt sida av vägen utan tror att det är högertrafik även för dem. Om de håll sig på vänster sida och mötte trafiken så skulle det bli enklare och smidigare att samsas.

Notera att det är högertrafik fö

Det där hade jag ingen aning om, tack.

En liten ljuspunkt finns det ändå. Nästa gång jag promenerar någonstans där det inte finns gångbana så kan jag välja att gå på bilvägen istället för på cykelvägen

- fast det är klart, om inte alla gör det så ökar j

Synd att det inte går att svara på det där inlägget på Cykelförbundets sida.

Cykelbanor är oftast inte utformade för högre farter än 20 km/h. De är dåligt sopade, har undermåligt underhåll, uselt skyltade vilket gör att man väldigt lätt kör fel m.m.

Att