Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDet är farligt att cykla
You need to log in to create posts and topics.

+1 på allt du skriver Anders utom en sak.

Oftare bötfällning och hårdare straff för cyklister håller jag inte med om. Som det är begås det redan väldigt många trafikbrott i innerstäderna och då tycker jag polisen bör prioritera att göra något åt den farl

"Antingen så låter man cyklister få företräde på cykelöverfarter eller så skapar man en ny typ av cykelöverfart som är upphöjd och ordentligt markerad och där har cyklister företräde på samma sätt som fotgängare."

Blev lite orolig när du började med "Ant

För några år sedan sa man iaf här i stan, där VTI bor, att singelolyckor på cykel hörde till de vanligaste, och krockar mellan cyklar. Mycket beroende på cykelvägarnas utformning, Korsningar vid tunnlar med dålig sikt, för tvära svängar och och löst grus.

I Danmark har man höga bötesstraff för mottrafikanter som inte visar hänsyn o företräde. Däremot så beivras dessa trafikbrotten i Danmark men även cyklisternas trafikbrott.
Sedan ska man vara medveten om att danskarna kör betydligt närmare cyklisterna gen

Jag hävdar fortfarande att en stor anledning till "cykelkaoset" (och därmed olycksrisken) i Stockholmstrafiken till stor del handlar om mina medcyklisters körsätt.

Senast idag hände BL.A. följande: åker på Skeppsbron norrut. Håller just på att köra om nå

Samma beteende i trafiken finns inom alla trafikslag. Skillnaden är att vi cyklister är mer utsatta vid olyckor.

Du kan ju tänka dig vad livsfarlig den där pilen är bakom ratten eller när denne går, kastar sig våldsamt ut bland andra utan respekt.

Det ä

Jo, håller med dig, men kanske svårare att få igenom "förarbevis" för gående 🙂

Det dummaste som gjorts är att man tog bort straffet att gå mot röd gubbe. Folk tror att det numera är tillåtet. Det är fortfarande förbjudet gå mot rött, men straffet är borta.

Detta har ju lett till att folk kliver rakt ut i trafiken mot rött, trots at

Ett vanligt problem cyklister emellan är de som kör om andra cyklister utan att se sig om först. När de kommer ikapp byter de raskt "fil" och cyklar förbi, att det kan komma snabbare cyklister bakom verkar de inte ha någon tanke på.

Sen irriterar jag mig

Det frenetiska knappandet på smartphones har väl också bidragit till det allt mer ök-mässiga trafikbeteendet. Jag ser folk messa både medan de cyklar och går, gärna med hörlurar i öronen, så de totalt skärmat av allt som händer runt omkring.