Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningDet här med kalorier...
You need to log in to create posts and topics.

Jag blir tokig när jag försöker räkna ut hur mycket kalorier jag förbränner när jag simmar (jag är en kaloriräknare i versionen deluxe 😉 ), så jag tänkte någon här kanske kan hjälpa mig?

Om jag simmar 1500 m på 1 timme, hur mycket förbränner jag då?

Ä

Det går inte att beräkna din förbrukning.
Det blir bara gissningar, vilket visas av de olika värdena du får.

Hur kommer det sig? Kan man inte ge någon mer "exakt" gissning?

Med de sidor jag använt mig av har de till exempel haft "Simning - lätt" och "simning - motion"... men de säger aldrig vilken hastighet det är. Borde inte det vara ganska avgörande för att

Det beror helt på hur bra teknik du har. Med bra teknik kan du simma tex 100m på 1:30 utan att anstränga dig. Har du dålig teknik kan du behöva anstränga dig max för att klara samma tid!

Good to know, det förklarar varför Google inte gjorde mig smartare idag 😛 För mycket felmarginaler antar jag.

En människa med naturligt hög förbränning, kommer att förbruka mer än en med låg naturlig förbränning på samma sträcka och tid. Men simning är inte samma högförbrännande aktivitet som löpning.

Hur mycket extra du förbränner (utöver din naturliga grundförbränning) beror ju mycket på vilken puls du ligger på i förhållande till din maxpuls.

Hittar du nån sida där detta går att mata in och du lyckas mäta din puls några gånger under passet så får d

Energimätfunktionen i pulsklockor är inte mycket att lita på. Utan avancerad mätutrustning och expertis vet man inte hur bra mätning/beräkningen stämmer. Kan skilja väldigt mycket från det faktiska värdet. Säkert +-50% eller mera.
----------
Även det bäst

I gymnasium och högskolan åt jag upp mot 5000 om dag och tränade simning ca 18tim/vecka och styrka tränat 3-4tim/vecka. Vägde bara 76kg i gymnasium och 79kg i högskolan.

Ca 6månader efter högskolan gick jag snabbt upp till 90kg. Mest för att jag åt lika

Köp en polar rcx-5 eller vad den heter. Eftersom den räknar pulsen i vattnet borde den även räkna ut kcal, kj förbrukningen:-)
Kostar lite men den går ju ha på all sorters träning köp utan att fundera mer på de!