Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningDet här med kalorier...
You need to log in to create posts and topics.

Kanske inte riktigt det svar som efterfrågades från början, men...

Jag tror, precis som flera av de svarande är inne på, att något definitivt svar inte kan ges på frågan. För många osäkra faktorer helt enkelt, och "räkna/ mäta kaloriförbrukning" kan ju i

Har själv funderat på denna fråga de senaste två veckorna - har varit på enligt eget tycke extremt tunga mastersträningar, där Garmin Swim rapporterar ca 450 kcal efter 90 min (ca 3000m totalt) där jag själv tycker att jag inte på något sätt hade kunnat t

storleken på de muskelgrupper man använder?

Pulsen har ingenting med energiförbrukningen att göra. Missförstå mig rätt nu, var och en av oss kommer att förbruka mer kalorier per timma om vi arbetar på en högre puls än en lägre, men tyvärr kan inte klockor förstå detta. De vet inte vem du är. Pulsen

Tack Adam för ett mycket bra inlägg. Frisim är inte den bästa grenen om man vill bränna kalorier, helt klart. Har man dålig teknik, orkar man inte hålla på någon längre tid, har man bra och energisnål teknik händer inte så mycket.

Det är riktigt som du skriver Adam.

Jag undrar bara bakom principen på effektmätaren på din cykel. Mäter den rätt eller går den på diverse antaganden?

Effektmätare brukar mäta rätt om dom är kalibrerade och bygger inte på antaganden - i vissa fall kan dom reagera dåligt på snabba temeraturväxlingar, snabba ryck i hastigheten men i det stora hela mäter dom RÄTT.

Jomen Christer, jag bara undrar hur de fungerar. Om de inkluderar trådtöjningsgivare på veven så förstår jag att det blir rätt. Om de bara är baserade på din vikt och hastighet så finns det stora felkällor.

Finns det såna effektmätare?

Christer, jag slutade tävlingscykla för ca 30 år sedan så jag har ingen aning, jag bara frågar hur de fungerar.

Om de beräknar effekt från hastighet och din vikt så finns det likartade felkällor som diskuterats för simning. Hur bra sitter du för att mini