Quote from Guest on 4 October 2013, 21:00Vilken fart har ni på era distans-och långpass, gärna relaterat till er maxkapacitet på t ex 10 km?
Jag har ofta fått rekomenderat ca 1 min/km över den fart man håller när om man skulle maxa milen. Detta har i mitt fall inneburit ca 4.20-4.25 fart och sa
Vilken fart har ni på era distans-och långpass, gärna relaterat till er maxkapacitet på t ex 10 km?
Jag har ofta fått rekomenderat ca 1 min/km över den fart man håller när om man skulle maxa milen. Detta har i mitt fall inneburit ca 4.20-4.25 fart och sa
Quote from Funbeat user on 4 October 2013, 21:10Jag tror du funderar för mycket. Du verkar ha hittat ett lämpligt tempo.
Jag tror du funderar för mycket. Du verkar ha hittat ett lämpligt tempo.
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 08:04hur menar du funderar för mkt? Jag har inte hittat en bra fart utan experimenterar med låg/hög och undrar vilka konsekvenser det kan få för utvecklingen. En väldigt rimlig fundering för en seriös löpare tycker jag. Och detta är ju ett forum för just funde
hur menar du funderar för mkt? Jag har inte hittat en bra fart utan experimenterar med låg/hög och undrar vilka konsekvenser det kan få för utvecklingen. En väldigt rimlig fundering för en seriös löpare tycker jag. Och detta är ju ett forum för just funde
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 08:23Klarar du få till kvalitén bättre och mer kontinuitet i träningen så tror jag du kommer bli bättre. Dock ska man inte underskatta träning i 70-80% av maxpuls även om många hävdar detta. Som sagt, individuellt. Du börjar kanske märka vad som passar dig? Kö
Klarar du få till kvalitén bättre och mer kontinuitet i träningen så tror jag du kommer bli bättre. Dock ska man inte underskatta träning i 70-80% av maxpuls även om många hävdar detta. Som sagt, individuellt. Du börjar kanske märka vad som passar dig? Kö
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 08:36Det beror på. Med sänkt fart på distpassen minskar den totala träningsbelastningen och du får mindre "aerob stimulans". Om dina kvalitetspass dessutom är mer medeldistansinriktade så kommer du gå miste om en bra bas och vara i hyfsad form till våren för a
Det beror på. Med sänkt fart på distpassen minskar den totala träningsbelastningen och du får mindre "aerob stimulans". Om dina kvalitetspass dessutom är mer medeldistansinriktade så kommer du gå miste om en bra bas och vara i hyfsad form till våren för a
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 09:51Jag håller med min namne om att försöka springa på känsla i stället för att stirra sig blind på kilometertider.
Sedan beror det på hur mycket du tränar, vilket inte riktigt framgår, men utgår från att din träningsmängd är ganska stor (med tanke på de lå
Jag håller med min namne om att försöka springa på känsla i stället för att stirra sig blind på kilometertider.
Sedan beror det på hur mycket du tränar, vilket inte riktigt framgår, men utgår från att din träningsmängd är ganska stor (med tanke på de lå
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 17:41Tränar 6-9 konditionspass fördelat på 2 kvalitetpass, ett långpass (20-30 km) och resten distans. Kör jag mer än 6 pass blir det pålägg på i form av morgon/kvällsjogg på 5-6 km. Veckomängden pendlar mellan 70-120 km men landar oftast på ca 85-95 km med vi
Tränar 6-9 konditionspass fördelat på 2 kvalitetpass, ett långpass (20-30 km) och resten distans. Kör jag mer än 6 pass blir det pålägg på i form av morgon/kvällsjogg på 5-6 km. Veckomängden pendlar mellan 70-120 km men landar oftast på ca 85-95 km med vi
Quote from Funbeat user on 5 October 2013, 22:49Fortsätt så och tro på det du gör :o) !
Fortsätt så och tro på det du gör :o) !
Quote from Funbeat user on 6 October 2013, 09:53Varför skulle 1500-5000m vara en konstig mix?
För övrigt är jag av den åsikten att långpassen inte ska joggas igen utan springas i "stadig" fart. Det ska vara lite smått obekvämt mot slutet. Jag upplever att såna pass har väldigt bra effekt på den allmän
Varför skulle 1500-5000m vara en konstig mix?
För övrigt är jag av den åsikten att långpassen inte ska joggas igen utan springas i "stadig" fart. Det ska vara lite smått obekvämt mot slutet. Jag upplever att såna pass har väldigt bra effekt på den allmän
Quote from Funbeat user on 6 October 2013, 11:15konstig i den bemärkelsen att de kräver så olika form av träning - svårt att utvecklas bra på båda distanserna samtidigt. Jag springer dock 1500m på uthållighet, inte snabbhet. Är helt beroende av hyfsat jämn fart genom ett lopp, har ingen högre växel, ng
konstig i den bemärkelsen att de kräver så olika form av träning - svårt att utvecklas bra på båda distanserna samtidigt. Jag springer dock 1500m på uthållighet, inte snabbhet. Är helt beroende av hyfsat jämn fart genom ett lopp, har ingen högre växel, ng