Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDomingar i fingrarna - kan inte v …
You need to log in to create posts and topics.

Om det främst är lill- och ringfinger som domnar beror det på ulnartunneln och om det är tumme och pekfinger som domnar beror det på karpaltunneln fick jag lära mig utav min ortoped!

Händerna kanske inte har vant sig vid det nya styret ännu. Ge det lite mer tid så kanske det blir bättre.

Jag har haft samma problem. Testa med olika styrstamslängder. Testa även att sänka/höja styret. Själv blev det bättre när jag sänkte styret och satte på en längre styrstam. Kan säkert vara tvärt om, men min spontana reaktion är att du skall sänka styret 5

Använd framväxeln oftare så att du rör lite mer på vänsterhanden.

Jag får lättare domningar i lillfingret om jag har handskar med för mycket gel. Troligtvis sitter de på fel ställe för mina händer. Har ett par handskar utan gel alls, å de får jag aldrig domningar av, trots att jag kört på skumpiga grusvägar.

Fast igår

Kan dessvärre inte sänka styret mer. Är så lågt det går. Tror mig inte ha köpt för stor ram (storlek 56 och jag är 181cm). Funderar dock på om jag har fel vinkel på styret. Ändrade vinkeln ganska mycket från tidigare ägare (köpte den beggad) då vristerna

Det är viss skillnad från person till person i vilken nerv som innerverar vad, men grovt förenklat så går radius närmst tummen till, medianus mitten av handen och ulnaris mot lillfingern till.

Samma problem brukar jag få under Vätternrundan. Har i år börjar skifta grepp och växla oftare. Detta har hjälpt under våren.

Min lekkamrat http://mlindgren.pinnet.se/ kan ge tips på hur man cyklar utan att använda vänster hand.

Karpaltunnelsyndromet är mycket enkelt att diagnostisera. Stryk på insidan av ringfingret. Om det är domnat eller känseln är nedsatt så är det karpal. Detta är mycket vanligt och kan enkelt åtgärdas på sjukhuset.