Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDomnande fingrar! Snart slut på a …
You need to log in to create posts and topics.

Jag tycker det verkar som något samrelaterat mellan din sittställning och någon form av muskelförkortning.
Den muskel jag relaterar till som heter M. Pectoralis Minor har sitt ursprung på costa(Revben) och fäste på scapula(skuldra).

Om din ställning pres

Vill nu stoltsera med att jag gjort en dryga 5 timmar sammanhängande landsvägsträning rakt igenom de fantastiska vackra hälsingebergen, och utan problem med bortdomningar! Jag hann tänka på den här tråden och inlägg om bålstabilitet. För att ansluta till

Kul Jonas.
Bålstabilitet och styrka är orsaken, eller snarare brist på den. Domningarna är egentligen bara ett symptom och det har ingen som helst betydelse vad nerven heter bara man ger fanken i att belasta den fel (t+)

Jag tveka till att Pectoralis Minor skulle vara orsaken.
Det är förmodligen dels lite för dålig bål-stabilitet kombinerat med vana.
Jag tror alla får det vid nåot tillfälle .... ibland efter 10 - 20 mil kan man sträcka ut fingrarna helt och det smälla til

Tack för alla inlägg 🙂 En del nya o en gamla tips har kommit.
Jag ska satsa en bättre styrlinda med extra gel under samt träna upp min bålstabilitet.
Ska nog även titta på ett annat bockstyre och försöka hitta något som passar mig bättre. Om jag ka h

Har du rätt bredd på styret? Om det är för brett kanske det kan vara svårt att ligga rätt i bocken. Har du vinklat det rätt så att händerna vilar lätt mot reglagen och och inte glider framåt mot dem.
Sitt aldrig med raka armar. Böj lite i armbågen och kän

Ett litet tips kan ju vara att kolla upp hur lång styrtapp (heter det så?) du har. Min är för lång, vilket leder till att jag inte riktigt når ner till att hänga på växel och bromshandtagen. Jag får liksom luta mig delvis på styret och delvis på handtagen

Som vanligt får man börja med att bara konstatera att det i detta forum finns en enorm mängd kunskap samlad.
Jag tänkte bara komplettera de tidigare inläggen med lite erfarenheter för att bekräfta riktigheten i att man inte ska hänga på styret.
Jag har i

Jag hittade ett, som jag tror, väldigt bra tips i går på hur man skall ställa in cykeln så att man inte för för mycket belasning på armarna. Jag får själv nämligen ont i axlar och i utsidan av överarmarna och jag gjorde en liten test i går kväll.

Teorin

Att flytta sadeln av de orsakerna är dock inte tillrådligt. Då kommer du att förlora andra aspekter i stället.
Sadel för långt bak gör att du slår i magen med knäna lättare och måste höja styret. Inte speciellt bra om du kör med hög kadens
Däremot ger de