Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDrivlina
You need to log in to create posts and topics.

Efter att ha inlett årets landsvägssäsong, så slås man ju av hur jävla mycket skit som finns på vägarna ännu. O detta tenderar ju att sätta sig på drivlinan. Jo, man torkar av och torkar igen, oljar o torkar, men det blir ju inte helt "knasterfritt", inte

När det är skitigt.
Det beror på vad som används på kedjorna.
SAE 10-40 fungerar under vintern och sedan finns massor av olika sorts smörja.

Har kört med Motorex´s Bike Line, både dry och wet lube, oftast dry. Men jag får alltså nästan helt svart kedja om jag inte kör med nästan kruttorrt. Och då blir den bara nästan svart...Tips på bättre olja?

Kör under säsongen med kedjevax utanpå oljad o avtorkad kedja.

Jag tvättar aldrig. Det kommer ju bara ny skit direkt.

Så här års med grus på vägarna använder jag kedjetvätt efter varannat träningspass. Snabbt och smidigt. Någon gång har jag provat med diskborsten, men det blir inte lika rent.

Har en gammal trasmatta som jag ställer cykeln på inne på mekstället, lägger sen en tidning under kedjetvätten där jag oftast bara kör med vatten o YES, någon gång ibland med avfettning. Smörjer sedan varsamt varje länk och är noga med att torka torrt.

Ok. Fastnar det mindre skit i vaxet än om man använder olja, David? Det där med matta under var ju en bra ide.

Först olja, sedan torka av, därefter vax.....

Jo, det förstod jag, men det jag undrade var om vaxet samlar mindre damm än om man bara kör olja?