Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelDrivlina
You need to log in to create posts and topics.

Vaxet ger en blank yta och oljan är inne i kedjan där den hör hemma.

Hur ofta är en smaksak. Även en skitig drivlina fungerar, men allt grus och skit fungerar som slipmedel och sliter på grejorna. Vissa bryr sig inte om cykeln är ren eller inte. För andra är det viktigt med utrustning i topptrim.
Fördelen med en ren cykel

jisses amalia

låter ju som att det är läge att skaffa snabblås till kedjan. Har också märkt att kedjetvätten inte tvättar helt rent. Har ett snabblås hemma faktiskt. Får man upp dom igen utan specialverktyg för framtida stortvättar?

Jag var skeptisk till kedjelåsen först, men måste säga att de fungerar mycket bra på SRAM-kedjor (och även på Shimano, antar jag). För SRAMs 10-speed-kedjor sägs det att låsen är av engångstyp, men jag har konstaterat att de går att använda flera gånger.

eller så kör man med Mavic M10 kedjor som fungerar på SRAM, Campagnolo och ShimaNO. De har väldigt låååång livslängd.

Martin Kroon kör den sorts tvätt som jag önskar att jag gjorde lite oftare, dock är det ingen i mitt hushåll som gillar lukten av avfettning och smörjmedel i lägenheten så det blir mest när vädret tillåter utomhusarbete.

Oftast blir det torka-smörj-torka

Jag skulle inte använda engångslås flera gånger. Risk för att bli medlem i Wienersängerknaben är större än noll.

Martin,
jääääklar.... det är nog inte lönt att jag nånsin köper en racer för så där noga kommer jag aldrig att vara. Förstör man verkligen cykeln fullständigt om man inte gör sådär varannan vecka? Hinner man cykla något om man ska lägga så mycket tid på a

Glöm inte topz.