Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningEffektiv crawl
You need to log in to create posts and topics.

Fast i rehabsyfte kan dolme o paddlar vara bra att ha till hands... t.ex. när man har överbelastade knän/ben/fötter... så man får upp pulsen ändå utan att slita på benen.

/endorfinisten

Markku S:
Jag vet inte om jag håller med dig rakt av när du dissar paddlar/dolme.
I vår grupp använder vi gärna dessa och andra hjälpmedel för att variera och förbättra olika delar av simtekniken.
En bra paddel ger dig helt annat svar på hur din armteknik

De flesta TI coacher dissar vad jag vet platta. Kickträning kör man väl enligt TI antingen i Fishdrill där man lägger båda händerna på låren och kör, andning åt sidorna. Tanken är att kicken skall vara länkad till rotation. En andra kickövning är i "skate

>Tycker du bensparksträning med platta är kass med?
Ja.

Jag vet inte hur simträning går till för tävlingssimning. Men det jag ha sett från sidan, tycker jag inte om.

Däremot ser jag då och då motionsimmare, och de flesta av dessa har dålig eller mycket

Jag kör lite av varje, och det funkar super! 🙂
Balansövningar från TI + Bättre teknik genom att använda hjälpmedel = Det jag tror mest på!

Jag tror inte att man förstör tekniken genom att använda tex fenor eller dolme för att koncentrera sig på armta

>Och jag kan garantera att jag aldrig hade lärt mig att simma crawl om det inte hade varit för dolmen!

Hur vet du det? 🙂

Återigen: Det går för alla att lära sig crawl utan några hjälpmedel.
Förutsatt att man har tålamod och inte ger upp när det tar e

>>Och jag kan garantera att jag aldrig hade lärt mig att simma crawl om det inte hade varit för dolmen!

>Hur vet du det?

Därför att jag försökte i ett helt år (sparkade alldeles för mycket) och lyckades klara av att simma ungefär 50m i ett sträck. Men

Det finns helt uppenbart folk som är frälsta av TI, men det finns också gott om folk som trots Markkus åsikt klarat lära sig simma utan TI.

Det finns dessutom gott om videos på youtube på folk som visar hur extremt bra de lärt sig simma "smooth" mha. TI,

>Vill bara att andra nybörjare förstår att man inte ska låsa fast sig vid ett enda sätt och tro att det är det enda rätta, utan prova nya vägar tills man hittar det som fungerar för en själv.

Ett bra råd!

Till alla som har retat upp sig på mina inlägg vill jag säga: Lugna ner dig.

Jag har ingen som helst önskan att starta några gräl, utan vill endast diskutera alternativ till den traditionella simundervisningen.

Jag har inte heller någon önskan att racka